De Finse hoofdstad Helsinki streeft met een aantal innovatieve maatregelen naar een stad, waarin autobezit niets meer toevoegt, zonder daarbij vrijheid in mobiliteit in te leveren.
Helsinki: autobezit over tien jaar overbodig
De stad wil dat onder meer bereiken door het ontwikkelen van een speciale mobiliteitsapp. Daarop geef je je plaats van vertrek en bestemming in en eventueel wat andere voorwaarden. De app kijkt dan op welke manier je het best kan reizen. Betalen gaat via één platform, onafhankelijk van de modaliteit of de aanbieder die je kiest. Wel kan je als gebruiker kiezen bij wie je een bundel inkoopt; vergelijkbaar met telefoonaanbieders. Eenzelfde visie zette Auke Huisman van Humanis Consulting Group ook al eens uiteen in OV-Magazine.
Een eerste stap heeft Helsinki inmiddels gemaakt met het innovatieve belbussysteem Kutsuplus. Via een app op je smartphone geef je aan van waar naar waar je wil reizen en of je de rit wil delen of niet. Op basis van een algoritme wordt dan de meest efficiënte route berekend, zonder dat er een centralist aan te pas komt. Een kaartje is duurder dan de bus, maar weer goedkoper dan een reguliere taxi.
Doel is dat inwoners van Helsinki het bezitten van een auto volledig overbodig gaan vinden. Dat wil niet zeggen dat de auto helemaal verdwijnt uit de Finse hoofdstad; veel inwoners zullen ook over tien jaar nog afhankelijk zijn van een auto om naar hun zomerverblijf op het platteland te reizen. Dat soort ritjes zijn echter uitzondering en kunnen ook bijvoorbeeld met huur- of deelauto gemaakt worden. Voor alle overige reizen moet het ov-syteem, deelfietsen en slimme softwareoplossingen zorgen.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb om 12:35 uurDe jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Oproep voor een KennisBank Bus
6 feb om 08:30 uurBeleidsmakers maken bij het ontwerp van nieuwe bushaltes en -infrastructuur onvoldoende gebruik van…
Keolis beproeft anders roosteren buschauffeurs
3 okt 2023Keolis start in januari 2024 in Almere de pilot 'Samen Roosteren', waarbij buschauffeurs online hun eigen…
Ná de innovatieve pilots
2 mei 2023Nederland heeft een goede reputatie als het om innovatie gaat en scoort hoog op de internationale lijstjes.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Aanbestedingsexpert Rosbergen trots op 25 jaar ov-werk
13 okt 2022Edward Rosbergen, dit jaar 25 jaar in dienst bij MuConsult, zag het adviesbureau uitgroeien tot gevestigde naam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
Reactie toevoegen