Ook nu in Amsterdam-Noord een congreshotel en appartementen worden gebouwd, komt er geen extra metrohalte bij de noordelijke IJ-oever. Met die halte is bouwkundig wel rekening gehouden.
Plannen extra halte Noord-Zuidlijn blijven in de ijskast
Eerder deze week maakte de gemeente bekend dat het Duitse Maritim in Overhoeks een van de grootste congreshotels van Europa gaat bouwen, net achter het Eye-filminstituut. Het viersterrenhotel met 600 kamers moet 360.000 bezoekers per jaar trekken. Ook worden er 220 appartementen ontwikkeld. De bouw moet in 2018 afgerond zijn, een jaar na de geplande opening van de Noord-Zuidlijn.
Op een steenworp afstand van de projectlocaties ligt de Sixhaven, waar veel bouwmateriaal voor de Noord-Zuidlijn de tunnel in gaat. De kuip is zo ontworpen dat zonder al te veel moeite een extra halte kan komen. De halte is nog niet opgenomen in de plannen vanwege de geringe vervoervraag. In plaats daarvan wordt de ruimte voor een eventueel perron in de toekomst gebruikt voor een keerspoor. Als de vervoervraag groeit, kan de halte er alsnog komen, klonk het altijd.
Maar nu een groeiende vervoervraag in het verschiet ligt, is de gemeente niet van plan de halte alsnog te bouwen. "Alles is er nu op gericht ervoor te zorgen dat de Noord-Zuidlijn in oktober 2017 rijdt", laat een woordvoerder weten. "De bouw van een extra halte is de komende jaren nog niet aan de orde. Voor toekomstige ontwikkelingen wordt voor een goede ontsluiting gezorgd." Met welke ontsluitingsscenenario's dan rekening wordt gehouden, wilde de gemeente niet kwijt.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Maarten Verwey.
Met enige vooruitziende blik had dat station Sixhaven al lang in aanbouw kunnen zijn!
Ingediend door MaartenKea op vr, 31/10/2014 - 14:11
Reactie toevoegen