Ook nu in Amsterdam-Noord een congreshotel en appartementen worden gebouwd, komt er geen extra metrohalte bij de noordelijke IJ-oever. Met die halte is bouwkundig wel rekening gehouden.
Plannen extra halte Noord-Zuidlijn blijven in de ijskast
Eerder deze week maakte de gemeente bekend dat het Duitse Maritim in Overhoeks een van de grootste congreshotels van Europa gaat bouwen, net achter het Eye-filminstituut. Het viersterrenhotel met 600 kamers moet 360.000 bezoekers per jaar trekken. Ook worden er 220 appartementen ontwikkeld. De bouw moet in 2018 afgerond zijn, een jaar na de geplande opening van de Noord-Zuidlijn.
Op een steenworp afstand van de projectlocaties ligt de Sixhaven, waar veel bouwmateriaal voor de Noord-Zuidlijn de tunnel in gaat. De kuip is zo ontworpen dat zonder al te veel moeite een extra halte kan komen. De halte is nog niet opgenomen in de plannen vanwege de geringe vervoervraag. In plaats daarvan wordt de ruimte voor een eventueel perron in de toekomst gebruikt voor een keerspoor. Als de vervoervraag groeit, kan de halte er alsnog komen, klonk het altijd.
Maar nu een groeiende vervoervraag in het verschiet ligt, is de gemeente niet van plan de halte alsnog te bouwen. "Alles is er nu op gericht ervoor te zorgen dat de Noord-Zuidlijn in oktober 2017 rijdt", laat een woordvoerder weten. "De bouw van een extra halte is de komende jaren nog niet aan de orde. Voor toekomstige ontwikkelingen wordt voor een goede ontsluiting gezorgd." Met welke ontsluitingsscenenario's dan rekening wordt gehouden, wilde de gemeente niet kwijt.
Meer artikelen met dit thema
Eerste Brabantse bushalte rookvrij
31 jan om 09:23 uurDe bushalte bij het Amphia Ziekenhuis in Breda is sinds donderdag 30 januari 2025 rookvrij. Gedeputeerde Stijn…
VRA en MRDH luiden noodklok over geplande bezuiniging op ov
23 jan om 12:44 uurDe MRDH en de VRA luiden de noodklok over de door het kabinet voorgenomen bezuiniging van 110 miljoen op het ov…
Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024
21 jan om 09:46 uurIn 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Maarten Verwey.
Met enige vooruitziende blik had dat station Sixhaven al lang in aanbouw kunnen zijn!
Ingediend door MaartenKea op vr, 31/10/2014 - 14:11
Reactie toevoegen