Een leunpaal met oplader, intuïtieve bewegwijzering, een soort gordijnen en stangen om je aan vast te houden. Het waren volgens Connexxion de beste ideeën die binnenkwamen op de vraag hoe de gangpaden in de treinen van de Valleilijn beter benut kunnen worden.
Leunpaal trekken staanders gangpad in
De Valleilijn heeft de laatste jaren, net als veel andere regionale spoorlijnen, te maken met flink stijgende reizigersaantallen. Dat leidt op piekmomenten ertoe dat veel mensen moeten staan. Het viel Connexxion op dat het gangpad daarvoor nauwelijks gebruikt wordt; bijna iedereen blijft op het balkon staan.
Reden voor de vervoerder om een prijsvraag uit te schrijven via Battle of the Concepts, een site waar iedereen zijn of haar oplossing kan aandragen voor een vraag of een probleem waar een bedrijf mee zit. Uit de 144 inzendingen kwamen drie ideeën als beste uit de bus. De nummers 1, 2 en 3 krijgen respectievelijk 2000, 1150 en 450 euro.
Het beste idee was volgens Connexxion de LeanSpot (.pdf), een paal die een afscheiding biedt tussen zit- en staanplaats, maar ook voldoende ondersteuning voor beide kanten en een oplader voor de mobiele telefoon. Bedenker Eric Vroege kwam verder ook met voetstappen op de vloer die de reiziger van het balkon naar het gangpad moeten leiden.
De tweede plek was voor Rene de Ruijter, die een half transparant gordijn van draden (.pdf) bedacht waar staanders tegen aan kunnen leunen en dat tegelijkertijd een afscheiding biedt tussen zit- en staanplaats.
Thomas de Bos wist de derde prijs in de wacht te slepen met een stang van balkon naar gangpad (.pdf) die, in combinatie met een schildering op de vloer, de weg naar het gangpad intuïtiever moet maken.
Connexxion gaat de ideeën nu toetsen op haalbaarheid.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen