De European Railway Authority (ERA) wordt het eerste aanspreekpunt voor goedkeuring en certificering van rollend grensoverschrijdend spoormaterieel. Dat zijn Europese Raad en het comité voor Transport en Toerisme van het Europees Parlement overeengekomen.
ERA primaire aanspreekpunt certificering
De technische pijler van het Vierde Spoorwegpakket werd onder Lets EU-voorzitterschap gesloten. De pijler moet zorgen voor minder kosten en administratieve rompslomp bij de toelating van nieuw materieel. Dat kan nu nog zes miljoen euro en twee jaar kosten. "Dit zou de doorbraak voor een gemeenschappelijke Europese spoorwegruimte kunnen zijn", zei Michael Cramer, voorzitter van het comité voor Transport en Toerisme van het Europees Parlement tegenover Railway Gazette, "We zijn erin geslaagd om afzonderlijke nationale procedures te overwinnen en Europese regels te creëren die de industrie zullen helpen treinen goedkoper en veiliger te maken."
Voor grensoverschrijdend materieel wordt de ERA straks het primaire aanspreekpunt dat moet fungeren als 'one stop shop' voor goedkeuring en toelating van zowel locomotieven als overig rollend materieel. Voor binnenlandse diensten kunnen vervoerders en fabrikant kiezen bij wie ze aankloppen: de nationale veiligheidsinstantie (in Nederland ILT, in België DVIS) of de ERA. Daarbij houdt de ERA de nationale veiligheidsregels als leidraad aan.
Lees ook: Zwitserland wil zich aansluiten bij ERA
Binnen drie jaar moet de technische peiler al geïmplementeerd zijn, als ook het voltallige Europees Parlement en de Raad hun formele toestemming geven en het akkoord ook geratificeerd wordt door de afzonderlijke lidstaten. Over de politieke pijler, dat onder meer gaat over het aanbesteden van substantiële delen van de nationale spoorwegmarkten, hopen de partijen onder het volgende voorzitterschap van Luxemburg een akkoord te bereiken. Dat voorzitterschap gaat volgende maand in en duurt tot het einde van dit jaar.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Reactie toevoegen