De busleveranciers Irizar, Solaris, VDL en Volvo hebben besloten een standaard infrastructuur in te voeren voor het opladen van elektrische bussen. De techniek is ontwikkeld door ABB, Heliox en Siemens.
Busfabrikanten lanceren laad-standaard
Het besluit van de vier busfabrikanten sorteert voor op een Europese standaard die vermoedelijk in 2019 wordt ingevoerd via de Europese organisatie CEN-CENELEC. De internationale standaard van ISO/IEC wordt in 2020 verwacht. Andere busfabrikanten en leveranciers van laadsystemen kunnen zich aansluiten bij de initiatiefnemers.
Door standaard techniek te gebruiken tussen voertuig en laadapparatuur wordt het eenvoudiger om elektrische bussen in te zetten in Europese steden. En die steden willen uiteraard apparatuur van leveranciers die uitwisselbaar is. De samenwerking tussen de bedrijven betreft het snelladen bij haltes via een pantograaf en het ‘s nachts volledig opladen in het busdepot. Voor het opladen van de bus in de garage zal de standaard laadstekker voor auto’s worden gebruikt.
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
Speciaal onderwijs, reguliere bus
11 nov om 15:49 uurLeerlingen in het speciaal onderwijs worden vaak met een taxibusje naar school en…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Uitval bussen EBS in 2023 ruim 8 procent, maar reizigersaantal stijgt
16 sep om 15:33 uurRuim 8 procent van alle bussen van EBS in de metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) viel in 2023 uit. Dat is…
Uitbreiding dienstregeling Syntus Utrecht
19 aug om 13:46 uurDe zomervakantie is bijna voorbij en steeds meer mensen gaan weer naar school of aan het werk. Syntus Utrecht…
Ben benieuwd of en hoe het Primove oplaadsysteem met magnetische inductie van Bombardier in Solaris-bussen bij onder andere BVG Berlin en BVG Braunschweig aansluit op en compatibel is met het snellaadsysteem door middel van pantografen. Iets anders is waar de pantograaf wordt ondergebracht: in een mast op de halte (Volvo) of op het dak van de bus. Interessant het streven naar een standaard om de batterijen of ultracondensatoren op te laden. Nu nog even afwachten wat er van terecht komt. De Zwitserse busleverancier Hess gaat vooralsnog zijn eigen weg. Worden de grootste (Chinese) leveranciers ter wereld van ov-materieel CSR en CNR ingeschakeld bij het ontwikkelen van de standaard?
Ingediend door eduard5208 op di, 15/03/2016 - 23:51
Reactie toevoegen