Arriva, Connexxion, EBS en Syntus uiten forse kritiek op hoe de nieuwe koers van NS in de praktijk uitpakt. Dat schrijven de vervoerders, verenigd in de Federatie Mobiliteitsbedrijven Nederland, in een brief aan minister Dijsselbloem en staatssecretaris Dijksma.
FMN uit kritiek op koers NS
De koers van NS is een 'lege huls' en een 'wassen neus', concludeert FMN na de rondetafelbijeenkomst met de Tweede Kamer, afgelopen donderdag. Een lege huls, omdat NS niet uitsluit na 2019 weer te gaan bieden op regionale concessies. Volgens de FMN is dat een makkelijke toezegging. Er komen immers tot 2019 geen spoorconcessies meer op de markt. De wassen neus is volgens de vervoerders de eventuele verkoop van Qbuzz en het aandeel HTM. NS bleef tijdens het gesprek met de Kamer onduidelijk over het afstoten van die belangen. Ook het feit dat Qbuzz gewoon door blijft bieden - iets waar NS overigens al bij de aankondiging van de nieuwe strategie duidelijk over was - stuit FMN tegen de borst.
"Minder dan een kwartaal geleden beloofde de NS nog een forse koerswijziging en respect voor markten waar zij niet thuis hoort. Vervolgens kon er een begin worden gemaakt met een serieuze poging om de samenwerking in de sector te verbeteren. De oprichting van branchevereniging OVNL was daarvan een voorbeeld", schrijft FMN in de brief (.pdf), om vervolgens te waarschuwen: "Het afstand nemen van de eerdere voornemens heeft grote risico's. De met kleine, voorzichtige stapjes ingezette poging tot samenwerking in de sector komt plotseling weer in gevaar."
OVNL is de eerste poging om weer tot een branchevereniging voor alle vervoerders te komen sinds het klappen van Mobis in 2007. De commerciële streekvervoerders besloten toen op eigen houtje verder te gaan als FMN.
Meer artikelen met dit thema
Nieuwe voorzitter OVNL
25 sep om 14:01 uurHet bestuur van branchevereniging OV-NL heeft Hatte van der Woude benoemd tot voorzitter. Zij is in die functie…
Maatschappelijke initiatieven helpen doelgroepen op weg
25 jul 2023Fysieke toegankelijkheid in het ov krijgt steeds meer aandacht, maar mentale toegankelijkheid blijkt nog een…
Nieuwe cao, stakingen streekvervoer voorbij
7 apr 2023Vakbonden en werkgevers zijn op 7 april, na maandenlange onderhandelingen, akkoord…
Impasse rond cao streekvervoer duurt voort
23 feb 2023Vakbonden FNV en CNV staken nog altijd in diverse delen van het land, omdat zij een betere cao eisen. Fred…
Flexibiliteit inbouwen met oog op de toekomst
31 jan 2023De openbare ruimte is zowel onder als boven de grond steeds voller, vertelt Rogier Pennings van Stevin. Daarom…
Reizigersoverleg Brabant neemt afscheid van twee bestuurders
9 dec 2022Na minstens 16 jaar actief te zijn geweest bij Reizigersoverleg Brabant, namen voorzitter Herman Bouma (75) en…
Consumentenorganisaties vrezen NS-afschaling
6 okt 2022Vanwege personeelsgebrek is NS van plan de dienstregeling in 2023 met gemiddeld 13 procent in te krimpen. ’s…
Paul de Krom: 'Rol ov-bedrijven verandert'
23 sep 2022Oud-politicus een -staatssecretaris Paul de Krom is sinds 1 mei de nieuwe voorzitter van OV-NL, de…
Reactie toevoegen