De Oostenrijkse spoorwegmaatschappij ÖBB neemt een groot deel van de nachttreindiensten over die DB in december staakt. De verbinding vanuit Amsterdam zit daar echter niet bij.
Nederlandse nachttrein sneuvelt nu echt
In tegenstelling tot DB ziet ÖBB nog wel brood in de nachttrein. DB zag het niet meer zitten om te investeren in nieuw materieel. ÖBB stak juist 46 miljoen euro in nieuwe slaaprijtuigen en is voornemens die investering uit te breiden.
Vanaf december neemt ÖBB een deel van het Duitse slaap- en autotreinnet over. Het gaat om de noord-zuidas Hamburg/Düsseldorf–München–Innsbrück. Ook leggen de Oostenrijkers een nachttrein van Zürich naar Hamburg in via Frankfurt, Erfurt en Berlijn. De verbinding naar Hannover verdwijnt. Tussen Düsseldorf en München gaat een autotrein rijden. Vanuit München zet ÖBB vanaf december een nachttrein in over Salzburg naar Rome, Venetië en Milaan. Naast couchette- en slaaprijtuigen krijgen alle treinen ook zitrijtuigen.
ÖBB laat vooralsnog geen nachttreinen meer rijden naar Warschau, Keulen en Amsterdam, maar volgens Zugereiseblog is er wel de ambitie om de verbinding München-Düsseldorf in de toekomst weer te verlengen naar Nederland. Een woordvoerder van NS geeft aan dat er echter geen gesprekken met ÖBB gaande zijn. Voorlopig vertrekt in december de laatste geregelde slaaptrein uit Nederland.
De Oostenrijkse spoorwegen zetten zwaar in op de nachttrein. Nu al reizen jaarlijks meer dan een miljoen mensen met een ÖBB-nachttrein, goed voor 17 procent van de omzet van het bedrijf. Met de gedeeltelijke overname van het Duitse nachtnet zal dat aandeel nog verder groeien.
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
[…] Nederlandse nachttrein sneuvelt nu echt – een artikel in OV Magazine over de laatste nachttreinen in Nederland, maar ook over de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB, die wél in de nachttrein investeren. […]
Ingediend door Nachttrein - i… op di, 11/10/2016 - 00:18
Reactie toevoegen