Vanaf december heeft Duitsland een tweede open-accessoperator voor het langeafstandsverkeer per spoor. Locomore gaat dan rijden tussen Stuttgart en Berlijn.
DB-concurrent op traject Stuttgart-Berlijn
Volgens directeur Derek Ladewig is het 'honderd procent zeker' dat de deels door crowdfunding gefinancierde treindienst in december van start gaat. De dienst begint in eerste instantie bescheiden met een retourrit per dag tussen Stuttgart en Berlijn. ‘s Ochtends vertrekt de trein om 06.40 uur uit Stuttgart en rijdt over onder meer Frankfurt en Hannover naar Berlijn, waar hij om 12.27 uur aankomt in Berlin Lichtenberg. Om 14.29 uur rijdt de trein dezelfde route terug en arriveert om 21:19 uur weer in Stuttgart.
Voor de dienst zet Locomore een stam met negen opgeknapte intercityrijtuigen in, waarvan er een op dit moment tentoongesteld staat op InnoTrans. De rijtuigen krijgen verschillende thema-afdelingen. Zo is er een ruimte om gezelschapsspellen te spelen en een afdeling met leesboeken. “Met de thema-afdelingen willen we ontmoetingen tussen reizigers stimuleren. We zijn benieuwd of het werkt. Zo niet, dan schaffen we het weer af”, aldus Ladewig.
HKX
Hij was eerder betrokken bij de oprichting van de eerste Duitse openaccessoperator HKX, maar vertrok na verschil van inzicht nadat een Amerikaanse inversteringsmaatschappij RDC een meerderheidsbelang had genomen in de vervoerder. Het aandeel HKX dat Locomore had, werd verkocht en een deel van het HKX-management stapte over naar Locomore.
Ook qua routes en frequenties staat Ladewig er open in. De verbinding Stuttgart–Berlijn is gekozen omdat die op korte termijn winstgevend kan zijn, aangezien er veel middelgrote en grote Duitse steden op de route liggen. Daarbij was er op deze route ruimte op het Duitse spoornet, dat in totaal zo’n vierhonderd vervoerders kent.
München
De ambitie is om in de komende twee jaar de verbinding verder zuidelijk uit te bouwen naar München en om nieuwe verbindingen te beginnen tussen Bonn/Keulen, Hannover en Berlijn en tussen Berlijn en Binz op het toeristische Oostzee-eiland Rügen. “Maar we kijken hoe de markt zich ontwikkelt. We weten nog niet of we eerst de frequentie gaan opvoeren en daarna uitbouwen of andersom.”
In tegenstelling tot wat HKX probeerde - maar waar het inmiddels ook weer mee is gestopt - wil Locomore geen tariefintegratie met DB. De maatschappij gaat eigen tickets verkopen vanaf 22 euro enkele reis voor het hele traject. Groepen kunnen hun eigen ruimte bestellen, er is wifi en catering op de zitplaats. Zakelijke reizigers kunnen extra ruimte boeken.
Een businessticket zal tussen de 38 en 98 euro enkele reis gaan kosten. Ladewig zegt zich op een zo groot mogelijke doelgroep te richten, maar onderscheidt zich expliciet met duurzaamheid. De stroom zal honderd procent duurzaam worden ingekocht, het energieverbruik per passagier zal laag zijn en de catering aan boord wordt ecologisch, zo adverteert Locomore.
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
Sinds eind vorig jaar rijdt het Britse National Express een volwaardige dienstregeling op de route Keulen/Bonn naar Wuppertal.
Ingediend door Jaap Jan Boon op zo, 25/09/2016 - 15:52
Reactie toevoegen