Een directe spoorverbinding Weert–Antwerpen is een stuk dichterbij gekomen nu België voorrang geeft aan de elektrificatie van het dieseltraject Mol–Hamont.
Spoor Antwerpen–Weert stuk dichterbij
Tijdens de Vlaams-Nederlandse Top hebben Nederlandse en Vlaamse bewindslieden gisteren in Gent onder meer gesproken over de grensoverschrijdende spoorverbinding tussen Antwerpen en Weert. De Vlamingen hebben elektrificatie van de spoorlijn tussen Mol, Neerpelt en Weert als een spoorprioriteit opgenomen in het meerjareninvesteringsplan 2016-2020. Nederland ondersteunt een beroep op Europese fondsen om de spoorlijn op Nederlands grondgebied te elektrificeren.
Elektrificatie van de 9 kilometer op Nederlands grondgebied zou ongeveer 16 miljoen euro kosten. De provincie Limburg is bereid de helft te betalen, de gemeente Weert heeft 2 miljoen gereserveerd. De Belgen zijn voor de 23 kilometer tussen Hamont en Mol ongeveer 35 miljoen kwijt. Over de planning van het project hebben Vlaanderen en Nederland nog geen afspraken gemaakt.
Wethouder Frans van Eersel van de gemeente Weert spreekt van een doorbraak. “Dit is een beloning voor het harde werken en lobbyen achter de schermen. Het Belgische achterland wordt bereikbaar voor inwoners van Weert, Midden-Limburg, Zuidoost-Brabant en vice versa. Het standpunt van Weert over goederenvervoer blijft onverkort hetzelfde: Nee, tenzij onder de stad door."
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
Eindelijk, zullen Vlaanderen en Nederland een bijkomende treinverbinding met elkaar hebben. Wanneer ik daarnet keek naar een oude spoorkaart uit 1952, en zie hoeveel grensoverschrijdende lijnen er sindsdien verdwenen zijn. Ondertussen nemen de files steeds toe, word de luchtkwaliteit steeds slechter. Ik dacht, hadden we toen maar de beddingen gehouden, zodat een reactivering mogelijk was.
Ingediend door patrick op wo, 09/11/2016 - 14:38
Er is ook een NMBS netkaart uit 1935 op het net te vinden. Deze kaart vermeldt ook de buurtspooweglijnen van de NMVB.
Ingediend door zwaluw op vr, 11/11/2016 - 12:20
Doe maar vanuit Roermond. Weert verdient niet eens een Intercity stop, laat staan een internationale verbinding.
Ingediend door Roernederkling op wo, 16/11/2016 - 00:41
Reactie toevoegen