Het Europees Parlement heeft ingestemd met de politieke pijler van het Vierde Spoorwegpakket. Vorige week gaf de Transportcommissie van het parlement al haar fiat.
EP keurt Vierde Spoorwegpakket goed
Vanaf 2020 moet aanbesteden de norm gaat worden op het Europese spoor. De vraag is of het zo ver komt. Op verzoek van verschillende lidstaten zijn er veel uitzonderingen opgenomen in de regels, waardoor onderhands gunnen mogelijk blijft. Wel kunnen belanghebbenden bij zo'n beslissing vragen om een opinie van de nationale toezichthouder. Wie echter een belanghebbende is, wordt bepaald door de nationale toezichthouder zelf. Daar zijn geen definities voor afgesproken.
Ook blijft het mogelijk om de infrastructuur bij dezelfde holding onder te brengen als de nationale spoorwegmaatschappij, zoals nu in bijvoorbeeld Frankrijk en Duitsland het geval is. Nederland splitste in 1995 het spoorbedrijf in spoorbeheerder ProRail en vervoeder NS, volgens de toen al geldende Europese richtlijnen. Doordat Nederland tot nu toe aan de meeste Europese regels heeft voldaan, verwacht Europarlementslid Wim van de Camp (CDA), die nauw betrokken was bij de totstandkoming van het Vierde Spoorwegpakket, dat er niet veel zal veranderen op het Nederlandse spoor.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Reactie toevoegen