NS-dienstregeling 2026: eerdere en latere treinen, meer treinen richting Zeeland

dinsdag 11 februari 2025

Foto: Shutterstock

NS heeft een adviesaanvraag gedaan bij het Locov voor de dienstregeling 2026. Hoofdpunten: Zeeland en Noord-Brabant worden beter met elkaar verbonden, meer treinen tussen Amersfoort en Deventer en meer vroege en late treinen.

 

In 2025 werd al een grote wijziging doorgevoerd - volgens de NS de grootste wijziging in jaren. Volgend jaar, dus in 2026, borduurt de NS daar op voort. Zo moeten er meer treinen vaker rijden, en wil de NS meer rechtstreekse treinverbindingen aanbieden. 

Zeeland en Noord-Brabant lijken daar van te profiteren met betere verbindingen. Ook tussen Amersfoort en Deventer gaan meer treinen rijden. 

Ook goed nieuws voor reizigers in de vroege ochtend en de late avond: de NS wil op een aantal trajecten de eerste trein een half uur eerder laten rijden, en de laatste trein een half uur later. 

De structuur die in Dienstregeling 2025 is geïntroduceerd door vanaf de Hogesnelheidslijn (HSL) door te rijden naar Amersfoort en Lelystad, wordt in Dienstregeling 2026 voortgezet. De NS wil dit in de toekomst uitbreiden, maar is afhankelijk van de snelheid waarmee de infrabeheerders de problemen met de infrastructuur kunnen oplossen in combinatie met de levering van voldoende nieuwe treinen die geschikt zijn voor de HSL (ICNG). 

Zeeland en Noord-Brabant beter verbonden

NS gaat de huidige treinverbinding tussen Zwolle en Roosendaal eens per uur doortrekken naar Vlissingen. Daar zijn eerder al afspraken over gemaakt tussen de Provincie Zeeland, NS, spoorbeheerder ProRail en het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. De afspraken zijn onderdeel van het compensatiepakket ‘Wind in de Zeilen’ voor het niet realiseren van een marinierskazerne in Vlissingen. In de dienstregeling 2026 kunnen reizigers vanuit Zeeland eens per uur rechtstreeks naar Noord-Brabant. 

Meer treinen tussen Amersfoort en Deventer

Op werkdagen wil NS de hele dag vier in plaats van drie Intercity’s per uur rijden tussen Amersfoort Centraal en Deventer. Nu is dat alleen in de spits zo. Hiermee wordt de overstap op station Apeldoorn naar Zutphen verbeterd, net als de overstap op station Deventer naar Zwolle. In de uren dat de internationale trein naar Duitsland rijdt kan NS maar drie Intercity’s rijden.

Meer Sprinters op de Zaanlijn

NS wil in het weekend meer Sprinters rijden tussen Uitgeest en Amsterdam Centraal. Het aantal Sprinters wordt op zaterdag en zondag verhoogd van twee naar vier per uur. Hiermee kan NS ook de bediening van de stations Amsterdam Amstel, Amsterdam Bijlmer Arena, Abcoude en de stations tussen Breukelen en Rhenen verbeteren.

Meer weekendtreinen tussen Den Haag Centraal en Dordrecht

Op de plek waar doordeweeks de TienminutenSprinter rijdt, wil NS op zaterdag meer Sprinters gaan rijden. De frequentie gaat tussen 10.00 en 20.00 uur omhoog van twee naar vier Sprinters per uur. Met de uitbreiding van de Sprinterdienst op zaterdag zet NS een volgende stap in de ontwikkeling van de CitySprinter op de Oude Lijn. Langs dit spoor worden de komende jaren veel woningen gebouwd.

Vroege trein eerder, late trein later

Op een flink aantal plekken wil NS de eerste verbinding van de dag eerder aanbieden en de laatste verbinding van de dag later. Bijvoorbeeld op de trajecten Hilversum-Schiphol op zondag, Hoofddorp-Amsterdam Centraal, Leeuwarden-Zwolle, Den Haag Centraal - Utrecht Centraal, en meer. 

Het gaat nog om een adviesaanvraag. Dat doet NS elk jaar, aan het begin van het jaar, voor de dienstregeling die in december in moet gaan. De NS kan de adviezen dan gebruiken om de daadwerkelijke dienstregeling te verbeteren. Ook moet ProRail nog kijken of de wensen van NS passen op het spoor. ProRail moet daarbij ook de belangen van andere personen- en goederenvervoerders afwegen.

Meer artikelen met dit thema

descriptionArtikel

Geen alcoholovertredingen vastgesteld bij railmedewerkers in 2024

21 jan om 09:46 uur

In 2024 hielden railinspecteurs van de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) samen met de Politie…

Lees verder »
logo OV-Magazine
descriptionArtikel

De Nedersaksenlijn, een ontbrekende schakel in het spoorwegnet

13 jan om 09:13 uur

Het Nederlandse spoorwegnet is sinds jaar en dag primair gericht op de Randstad. Van…

Lees verder »
descriptionArtikel

Kennismaken met Railforum-directeur Jeroen Haver

23 dec 2024

Per 1 oktober 2024 nam Jeroen Haver de rol van directeur Railforum over van Corina…

Lees verder »
descriptionArtikel

Keuzes voor het spoor

18 dec 2024

Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…

Lees verder »
descriptionArtikel

Opstart nieuwe dienstregeling NS vlot verlopen

16 dec 2024

De nieuwe dienstregeling van de NS ging op 16 december 2024 in. Volgens de vervoerder is het de grootste…

Lees verder »
descriptionArtikel

ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond

10 dec 2024

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…

Lees verder »
descriptionArtikel

Voorlopig cao-akkoord ProRail

3 dec 2024

Vakbond FNV, CNV en VHS hebben een voorlopig akkoord bereikt met ProRail. In het voorstel gaan werknemers er…

Lees verder »
descriptionArtikel

Lelylijn tussen Noorden en Randstad kost 10 miljard meer

23 sep 2024

De aanleg van de Lelylijn, een nieuwe treinverbinding tussen Noord-Nederland en de Randstad, heeft een flinke…

Lees verder »