Pas in 2024 gaat er een tram rijden tussen Hasselt en Maastricht. Met name aan Nederlandse zijde is meer tijd nodig om het bestemmingsplan op orde te krijgen.
Tram Vlaanderen-Maastricht pas in 2024
Daarmee lijkt het erop dat het dossier rond de regiotram tussen de twee Limburgen zo'n 16 jaar in beslag neemt. In 2008 werd er al een bestuurlijke overeenkomst getekend om een tram aan te leggen tussen Hasselt en Maastricht. Oorspronkelijk was het de bedoeling dat de tram dit jaar zou gaan rijden.
Dat dat niet gehaald zou worden, werd duidelijk toen er onenigheid kwam over het eindpunt van de tram in Maastricht. In de oorspronkelijke plannen was het de bedoeling dat de tram door zou rijden naar het station, maar de Wilhelminabrug over de Maas bleek daar niet tegen bestand. Aanpassing van de brug zou miljoenen kosten, waarna Maastricht de lijn inkortte tot winkelcentrum Mosae Forum, ten westen van de Maas. De Raad van State vernietigde daarna het bestemmingsplan, omdat er sprake was van een wezenlijk ander project.
Het project dreigde in een impasse te komen, maar eind vorig jaar zetten de Nederlandse en Vlaamse partijen toch weer een handtekening onder een nieuw akkoord. Het doel was toen om in 2021 de tram te gaan laten rijden. Ook dat blijkt nu te ambitieus, omdat Maastricht nu absolute zekerheid wil over het bestemmingsplan.
Door alle procedures kan er pas in 2020 worden begonnen met de aanleg, die 2,5 jaar in beslag moet nemen. In 2023 moeten de eerste testritten gaan plaatsvinden. Het jaar erop, in 2024, zo is de bedoeling, moet de tram ook reizigers gaan vervoeren. Volgens een woordvoerder kijken de partijen nog wel naar mogelijkheden om de planning te verkorten.
Meer artikelen met dit thema
Amsterdamse tramremise krijgt 1400 zonnepanelen
25 mrt om 10:52 uurOp de tramremise aan de Lekstraat in Amsterdam worden 1400 zonnepanelen geplaatst. De opbrengsten uit de…
Nederland Bussenland
31 okt 2023Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd, voor het verplaatsen van de strijdkrachten, de auto verder ontwikkeld tot…
Busworld 2023: MAN presenteert elektrische LE-lijnbus
20 okt 2023De elektrische stadsbus van MAN Truck & Bus, de Lion City E, is door vakjournalisten uitgeroepen tot Bus of…
De halteparadox – een balans tussen meer en minder haltes
13 okt 2023Afgelopen jaar was er veel aandacht voor een bekend dilemma in het ontwerp van ov-lijnen: hoeveel haltes zorgt…
VRA: BRT is meer dan een snelle bus
28 sep 2023Bus Rapid Transit (BRT) is een actueel gespreksonderwerp. Ook bij de Vervoerregio Amsterdam wordt het herkend…
Vanaf 2025 sneller en vaker per trein naar Brussel
15 aug 2023Het aantal intercity’s tussen Nederland en Brussel verdubbelt vanaf 2025, als de nieuwe hoofdrailnetconcessie…
HTM bestelt 95 e-bussen bij Daimler
10 jul 2023De Haagse stadsvervoerder HTM gaat medio 2024 rijden met 95 nieuwe eCitaro-stadsbussen van Daimler. Het gaat om…
JOJO besluitvorming.
Tram Vlaanderen naar Maastricht moet stoppen bij het treinstation van Maastricht waar al het OV samenkomt en niet ergens halverwege. Men doet er de reiziger geen goed mee als men dit typisch "jojo" besluit doorzet. Zorg dat de brug over de Maas geschikt wordt gemaakt voor de tram, het is een investering voor de toekomst en komt het OV alleen maar ten goede ! OF zorg met elektrische (gelede) bussen voor een alternatief als men een goede OV verbinding tussen Maastricht en Hasselt wilt maken en de tram een utopie blijft !
Frans Eekhout
Ingediend door F. Eekhout op wo, 07/06/2017 - 12:18
Het blijft van de zotte dat de lijn niet naar het Maastrichts station loopt. Halfbakken werk. Geen respect voor klant die duurzaam wil reizen. Er is wel voor miljoenen een tunnel voor de A2 gebouwd, onder Maastricht door, bijkans. Voor versteviging of vervanging van een brug is geen geld? Hou toch op! De Nederlandse regering toont duidelijk waar de prio’s liggen. Schande!
Ingediend door vik op do, 15/03/2018 - 00:02
Reactie toevoegen