Zoals verwacht is het demissionaire kabinet niet met grote extra investeringen gekomen in mobiliteit. Het is 'business as usual' in de begroting; reden voor de Mobiliteitsalliantie om de pijlen te (blijven) richten op het volgende kabinet.
Alliantie richt zich op volgend kabinet
Het demissionaire kabinet laat extra investeringen op het vlak van mobiliteit achterwege. In de gepresenteerde Rijksbegroting is sprake van ‘lopend beleid met daaraan gekoppeld reeds eerdere opgenomen investeringen’. Wel wordt er gesproken over een meer integrale kijk op (duurzame) mobiliteit. De Mobiliteitsalliantie vindt dat winst, maar blijft bij de nieuwe coalitie hameren op structureel een miljard euro per jaar extra.
"Het bereikbaar houden van Nederland vraagt om extra investeringen in de infrastructuur, maar ook om een nieuwe aanpak van mobiliteit. Daar hoort het moeiteloos kunnen combineren van allerlei vervoermodaliteiten bij, zodat personen en goederen sneller en duurzamer op hun plek van bestemming komen", schrijven de gezamenlijke partijen (van Fietsersbond tot Bovag en van RAI tot FMN) in een reactie.
Volgens de partijen moet de transitie naar nieuwe, duurzame mobiliteit hoog op de agenda van het nieuwe kabinet komen. De in mei verschenen Nationale Markt en Capaciteit Analyse van het ministerie van IenM, bevestigt wat hen betreft de noodzaak om het mobiliteitsbeleid ingrijpend te wijzigen en slim te investeren in infrastructuur: "Mobiliteit moet en kán groener, flexibeler, slimmer en veiliger - daar is de alliantie van 23 organisaties van overtuigd."
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb om 12:35 uurDe jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Oproep voor een KennisBank Bus
6 feb om 08:30 uurBeleidsmakers maken bij het ontwerp van nieuwe bushaltes en -infrastructuur onvoldoende gebruik van…
Keolis beproeft anders roosteren buschauffeurs
3 okt 2023Keolis start in januari 2024 in Almere de pilot 'Samen Roosteren', waarbij buschauffeurs online hun eigen…
Ná de innovatieve pilots
2 mei 2023Nederland heeft een goede reputatie als het om innovatie gaat en scoort hoog op de internationale lijstjes.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Aanbestedingsexpert Rosbergen trots op 25 jaar ov-werk
13 okt 2022Edward Rosbergen, dit jaar 25 jaar in dienst bij MuConsult, zag het adviesbureau uitgroeien tot gevestigde naam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
Reactie toevoegen