Wat kan de vakwereld volgend jaar voor verrassingen verwachten van het openbaar vervoer? Trends zijn onder meer Mobility as a Service (MaaS), nieuwe merknamen en vraaggestuurde voertuigen. Hier alvast ons jaaroverzicht 2018 – met knipoog.
Wat staat ons te wachten in 2018?
Januari
De grootste verbetering van 2018 is elke tien minuten een trein (ETMET) op de A2-corridor Amsterdam–Eindhoven. De regio Rotterdam zet nog hoger in met elke twee minuten een metro (ETMEM). En vakblad OV-Magazine blijft volgend jaar gewoon vier keer verschijnen: elk drie maanden een tijdschrift (EDMET).
Februari
Een verkeersmodel wijst uit dat SpitsMeiden helpen tegen drukte in de trein. Deze jongedames langs het perron op station ’s-Hertogenbosch wijzen wachtende passagiers in de ochtendspits op lege stoelen in de elke-tien-minuten-een trein-treinen.
Maart
Qbuzz verandert zijn naam in Ibuzz. Volgens de nieuwe Italiaanse eigenaren past die nieuwe naam beter bij het mediterrane karakter en de lagere kwaliteit van het bedrijf. Connexxion wil niet achterblijven en wijzigt zijn naam in Concession. Volgens het persbericht faciliteert die nieuwe ‘corporate identity’ de ‘disruptieve transitie naar self driving and zero emission smart mobility management as a service provider.’
April
In navolging van AML Flex, Breng flex en Helmond flex gaat ook het Duitse Flixbus vraaggestuurd opereren: Flix Flex. Zo hangen in deze luxe Flexbussen metalen lamellen voor de ramen die de reiziger naar behoeven open of dicht kan doen.
Mei
ProRail gaat hard optreden tegen zogenaamde perronlopers. Dat zijn mensen die op het perron lopen terwijl er een goederentrein of Intercity in volle vaart voorbij dendert. “Lopen op het perron is levensgevaarlijk”, oordeelt een woordvoerder van de spoorbeheerder. “Perronlopers laten machinisten schrikken en zorgen voor veel vertraging. Wij gaan aangifte doen tegen iedere reiziger die zomaar onbevoegd op het perron loopt.”
Juni
Vanwege het strikte onderscheid tussen Sprinter en Intercity verduidelijkt NS de aanduiding van de Intercity Utrecht–Leiden, die ook stopt in Woerden, Bodegraven, Alphen aan den Rijn en Leiden Lammenschans. Eerst is sprake van de Intercity Indirect. Later valt de keus toch op Sprintercity. Die stopt overal en nergens.
Juli
Omdat Noord-Brabant als eerste provincie helemaal overschakelt op zero-emissie, wijzigt de Brabantse gedeputeerde voor mobiliteit Christophe van der MaaS de merknaam Brabo (‘Brabant beroert ons’) in Zebra (Zero-emissie Brabant). In plaats van het rood-witgeblokt Brabants boerenbont, worden de bussen overgespoten in vloeiende zwarte en witte strepen.
Augustus
Minister Van Nieuwenhoven en staatssecretaris Van Veldhuizen van Infrastructuur en Waterstaat vinden dat hun (achter)namen teveel op elkaar lijken. En omdat Infrastructuur een middel is en geen doel en Waterstaat vooral infrastructuur is (bruggen, dammen, dijken), veranderen zij de naam van hun ministerie in Verkeer en Water (VenW).
September
Het Italiaanse Ibuzz, Franse Ouibus en Griekse Gribus schrijven in op de concessie Friese Wadden. De minister van Economische Zaken en Klimaat vindt al die bedrijfsnamen veel te veel op elkaar lijken. “Straks komt er uit Koeweit nog een vervoerder die zich Kwiebus noemt”, aldus Wiebes.
Oktober
Na de nationalisatie van ProRail tot RijksRail pleit Tweede Kamerlid en ov-woordvoerder Cem Laçin van de Socialistische Partij ervoor om alle commerciële busvervoerders uit het buitenland weer in één hand te brengen: Staatsbusbeheer.
November
Op de jaarlijkse relatiedag ‘InterActie 2018’ presenteren reisinformatiefabriek 9292 en chipkaartcoöperatie Translink hun jaarlijkse innovatie. Vol trots vertelt 9292-directeur Stefan Hulman dat het 9292-logo voortaan minuscuul in de rechter benedenhoek van alle nieuwe OV-chipkaarten prijkt: “Een unieke vorm van innovatieve samenwerking.”
December
GVB Amsterdam lanceert een eigen variant op Breng flex: de Opstopper. Dat is een vraaggestuurde zwerm kleine busjes die overal stoppen om reizigers op te pikken en uit te venten en daarmee het overige verkeer voortdurend in de weg rijden.
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb om 12:35 uurDe jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Oproep voor een KennisBank Bus
6 feb om 08:30 uurBeleidsmakers maken bij het ontwerp van nieuwe bushaltes en -infrastructuur onvoldoende gebruik van…
Keolis beproeft anders roosteren buschauffeurs
3 okt 2023Keolis start in januari 2024 in Almere de pilot 'Samen Roosteren', waarbij buschauffeurs online hun eigen…
Ná de innovatieve pilots
2 mei 2023Nederland heeft een goede reputatie als het om innovatie gaat en scoort hoog op de internationale lijstjes.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Aanbestedingsexpert Rosbergen trots op 25 jaar ov-werk
13 okt 2022Edward Rosbergen, dit jaar 25 jaar in dienst bij MuConsult, zag het adviesbureau uitgroeien tot gevestigde naam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
lol :3
Ingediend door Anonymouse op vr, 29/12/2017 - 16:18
Wat een non-artikel.
Ingediend door v r bax op za, 30/12/2017 - 20:43
De naam van de Amsterdamse busjes is Opstapper. Die rijden echter al een tijdje niet meer.
Ingediend door Iro Nies op ma, 01/01/2018 - 15:27
[…] met dank aan OV magazine voor de inspiratie […]
Ingediend door Gelukkig 2018!… op di, 02/01/2018 - 09:50
Reactie toevoegen