Fietsenstallingen op veel grote treinstations zijn vaak overvol, ondanks dat de stallingscapaciteit uitbreidt. Dat komt omdat de groep fiets-treinreizigers al jaren groeit. De groep kiest het liefst voor de grote stations met een goed spoor- en stallingsproduct, zelfs als een kleiner station dichterbij ligt. Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) onderzocht het.
Fiets-treinreiziger meestal via grote stations
Het KiM schreef, in opdracht van het ministerie van IenW, het rapport ‘Waar zouden we zijn, zonder de fiets en de trein’. Het volledige onderzoeksrapport is nog niet gepubliceerd, maar vanwege het Nationaal Fietscongres op 21 juni is alvast een uitgebreide samenvatting beschikbaar.
Profiel
Vergeleken met treinreizigers die met een andere modaliteit naar het station reizen, zijn fiets-treinreizigers jonger, vaker universitair geschoold, en studeren of werken ze vaker. De groep groeit al langere tijd, maar er was nog geen specifieke aandacht voor.
Voorkeur voor grote stations
Deze groep kiest het liefst voor de grote stations met een goed spoor- en stallingsproduct, zelfs als een kleiner station dichterbij ligt. Daardoor vermijd de fietser een extra overstap en groei de stallingsdruk op de grote stations.
Als fiets-treinreizigers de keuze hebben uit meerdere stations, kiezen ze vaak voor hetzelfde vertrekstation. Om hen toch te verleiden voor een ander station, waar de fietsenstalling minder vol is, moet uit twee of meer gelijkwaardige stations gekozen kunnen worden. Dat betekent: gelijkwaardig in kwaliteit van het spoorproduct en stallingsproduct en op een acceptabele fietsafstand (tot 5 kilometer).
Latente vraag
Fietsen die op het station staan voor vervoer naar werk, opleiding of ontspanning, staan ongeveer vier keer langer in de stationsstalling geparkeerd dan fietsen die worden gebruik om naar huis te fietsen. In totaal zorgt dit voor 45 procent van de stallingsdruk.
Het KiM verwacht dat er een latente vraag is naar fietsen van de treinreis naar werk, opleiding of ontspanning, waardoor de stallingsdruk nog verder kan groeien. Volgens het kennisinstituut zijn deelfietsen een aantrekkelijke oplossing, om dit te voorkomen.
Meer artikelen met dit thema
Fiets en trein, een verstandshuwelijk?
27 jun om 08:05 uurVerkeerskundige Jan Ploeger is eigenlijk zijn hele leven al bezig geweest met…
Nederland Bussenland
31 okt 2023Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd, voor het verplaatsen van de strijdkrachten, de auto verder ontwikkeld tot…
Busworld 2023: MAN presenteert elektrische LE-lijnbus
20 okt 2023De elektrische stadsbus van MAN Truck & Bus, de Lion City E, is door vakjournalisten uitgeroepen tot Bus of…
VRA: BRT is meer dan een snelle bus
28 sep 2023Bus Rapid Transit (BRT) is een actueel gespreksonderwerp. Ook bij de Vervoerregio Amsterdam wordt het herkend…
Vanaf 2025 sneller en vaker per trein naar Brussel
15 aug 2023Het aantal intercity’s tussen Nederland en Brussel verdubbelt vanaf 2025, als de nieuwe hoofdrailnetconcessie…
HTM bestelt 95 e-bussen bij Daimler
10 jul 2023De Haagse stadsvervoerder HTM gaat medio 2024 rijden met 95 nieuwe eCitaro-stadsbussen van Daimler. Het gaat om…
Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023Treinongeluk Voorschoten; 30 gewonden en 1 dode
4 apr 2023Op het traject Leiden – Den Haag is in de nacht van 3 op 4 april rond 3.30 uur een nachttrein van NS gebotst op…
Je zou eigenlijk op een comfortabele manier je fiets mee moeten kunnen nemen in de trein. Scheelt een hoop gedoe en fietsenstallingruimte.
Treincoupés zonder zitbanken waar je je fiets kunt vastzetten, zou toch moeten kunnen. En met een speciale vouwfiets maak je het nog compacter en heb je zelfs een zitplek.
Ingediend door Ties op wo, 20/06/2018 - 16:33
Veel stallingen zijn tegenwoordig voor 24-uur parkeren gratis, pas bij langer stallen moet je gaan betalen. Voor mensen die van huis naar het station fietsen is dat prima, maar mensen die van het station naar het werk fietsen moeten zo ieder weekend toch gaan betalen. Dat kan een deel van de verklaring zijn voor de veronderstelde latente vraag. De stallingen die ik ken zijn in het 's avonds en in het weekend veel leger dan doordeweeks-overdag. Ruim voldoende capaciteit daar om nog veel van die latente vraag op te kunnen vangen.
Ingediend door Fabian op do, 21/06/2018 - 09:29
Reactie toevoegen