3D-helikopterbeelden tegen vertragingen

3D-helikopterbeelden tegen vertragingen

ProRail heeft de afgelopen maanden ruim zevenduizend kilometer spoor in beeld gebracht. De 3D-luchtbeelden die gemaakt zijn vanuit een helikopter moeten ProRail helpen om vertragingen te voorkomen.

Met de beelden wordt de basisbeheerkaart van het bedrijf bijgewerkt. Medewerkers kunnen met de kaart bijvoorbeeld eenvoudig zien welke delen van het spoor aan vervanging toe zijn of waar bomen dicht op het spoor groeien.

De opnames werden door ProRail in het verleden gemaakt vanuit een vliegtuig. Door de toenemende drukte op het spoor vond het bedrijf dat er gedetailleerdere foto’s moesten komen. De nieuwe opnames, gemaakt met een helikopter, zijn zo gedetailleerd dat bordjes met sein- en wisselnummers erop te lezen zijn. Mocht er een seinstoring zijn, dan weet een monteur sneller hoe dat deel van het spoor erbij ligt.

Minder groenonderhoud
De basisbeheerkaart wordt voor veel doeleinden gebruikt, zoals informatievoorziening, 3D-weergave van stations en voor beheer en ontwerp. Het treinverkeer ligt gemiddeld één keer per week stil door omgevallen bomen, taken op de bovenleiding of bladeren op het spoor. ProRail geeft toe dat groenonderhoud de afgelopen jaren minder prioriteit heeft gehad. “We doen altijd wel aan groenonderhoud, maar in de loop van de jaren zijn er zaken doorheen geglipt. We moeten het weer een boost geven, en daarbij helpen deze 3D-kaarten”, zegt een woordvoerder.

Minder vertraging op het spoor
Omdat bijvoorbeeld alle bomen langs het spoor in beeld zijn gebracht, kunnen er nu al takken worden gesnoeid die dicht bij het spoor hangen. De overlast voor reizigers moet daardoor afnemen. Een boom opruimen die op het spoor gevallen is duurt bijvoorbeeld al twee tot zes uur, ProRail hoopt over drie jaar 5 tot 10 procent van de vertragingen te voorkomen.

Bekijk hier het televisie-item van de NOS over het onderwerp.

Laat een reactie achter

Lees ook