Het verlieslijdende Deutsche Bahn zou zijn twee grootste dochterondernemingen, Arriva en Schenker, het best kunnen verkopen.
Advies aan DB: verkoop Arriva en Schenker
Dat adviseert de Duitse federale Rekenkamer, de Bundesrechnungshof aan de federale overheid, de enige aandeelhouder van Deutsche Bahn. De kritiek op de federale overheid is niet mals: zo zou de regering onvoldoende visie hebben op waar ze met DB heen wil.
Als voorbeeld noemt mr. Kay Scheller, president van het hof, dat DB inmiddels met 513 dochterbedrijven in 140 landen actief is en dat DB Group 43 procent van zijn verkoop uit het buitenland haalt. Dat is zo’n 18,6 miljard euro. Maar dit bedrag wordt niet gebruikt voor investeringen in het Duitse spoor.
Concurrentiestrijd
Inmiddels verliest het spoor de concurrentiestrijd met het vervoer over de weg. Volgens Scheller hebben DB en de overheid essentiële spoorweghervormingen gemist. Zo maken de ‘randvoorwaarden van de verschillende vervoerwijzen het moeilijk voor de spoorwegen om te concurreren’.
Schulden
Toen Deutsche Bahn (DB) in 1990 ontstond uit een fusie tussen de Oost- en West-Duitse spoorwegmaatschappijen, was het bedrijf schuldenvrij. Inmiddels heeft het bedrijf zo’n 20 miljard euro schuld.
Volgens het Hof kan de verkoop van personenvervoerder Arriva en de logistieke tak Schenker DB miljarden euro’s opleveren, die DB kan gebruiken om te investeren in een gezonde bedrijfsvoering. Ook moet de overheid organisatiemodellen voor DB bestuderen, inclusief het scheiden van treinexploitatie en infrastructuur, zoals in Nederland is gebeurd.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Uitstekend voorstel.
Overheidsbedrijven moeten niet ondernemertje willen spelen, voor rekening en risico van de belastingbetaler. Meer concurrentie op het spoor, inclusief lange afstand treinen zou ook verstandig zijn.
Ingediend door Willem23 op vr, 25/01/2019 - 19:50
Nederland (alweer) een gelukkige voorbeeld functie voor o.a. onze Oosterburen ? Waar een klein land groot in kan zijn. Op welke spoorgerelateerde terreinen blinken wij hier nog meer in uit, de tien minuten dienst op een IC traject, kunst in de treinen en op de stations, contactloze vervoersbewijzen enz. Constructieve innovatie, ook op spoorgebied draagt bij aan onze mobiliteit om onze samenleving leefbaar te houden.
Ingediend door Frans Eekhout op di, 05/02/2019 - 01:17
Reactie toevoegen