Reizigers in trein, tram en bus moeten meerdere keren blijven in- en uitchecken als ze met verschillende vervoerders reizen. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven vindt een nieuw systeem ontwikkelen te duur.
Eenmalig inchecken van de baan
Op aandringen van de Tweede Kamer onderzocht staatssecretaris Stientje Van Veldhoven de mogelijkheid om enkelvoudig in- en uit te checken mogelijk te maken. Reizigers maakten veel fouten omdat het systeem niet gebruiksvriendelijk is. De in- en uitchecktijd werd voor reizigers ook te lang, vond de Tweede Kamer.
In de brief aan de Kamer valt te lezen dat er nu veel minder fouten worden gemaakt. Van alle 400 miljoen treinritten die in 2017 geregistreerd zijn, werd er bij 0,06 procent verkeerd ingecheckt. Een nieuw systeem ontwikkelen kost 22 miljoen euro, te duur vindt de staatssecretaris. Daarnaast gelooft ze dat in de toekomst nieuwe systemen, zoals betalen via apps, enkelvoudig inchecken wel mogelijk maakt.
Begrip
Rover heeft er wel begrip voor dat de vervoerders geen grote bedragen meer in het huidige OV-chipkaartsysteem willen investeren, vooral omdat de kosten hiervoor bij de reiziger terecht kunnen komen. Rover verwacht van de vervoerders en overheden echter wel dat het probleem van ‘omchecken’ niet meer voorkomt bij de nieuwe betaalmethoden, die momenteel worden ontwikkeld. “Een stationsinrichting met rijen poortjes van verschillende vervoerders en met overstappaaltjes op de perrons wordt steeds gênanter”, stelt Rover-directeur Freek Bos.
Minder klachten
“Het aantal klachten dat we ontvangen over dit onderwerp is echt wel een stuk minder dan vroeger”, zegt een woordvoerder van Rover. “Nu is dit wel het topje van de ijsberg en dus een redelijke steekproef voor wat er speelt. Zo zien we dat er mensen zijn die financieel nadeel ondervinden door het omchecken, omdat bijvoorbeeld een reis met korting wordt voortgezet tegen spitstarief. Voor deze mensen zou waarschijnlijk gelden: liever iets meer betalen voor een enkele check-in, dan op deze manier benadeeld worden.”
Rover heeft OV-Magazine een lijst gegeven met de klachten die de vereniging ontving de laatste twee maanden. Daarin worden onder meer de volgende kwesties benoemd:
“Ik heb een OV-voordeelurenkaart waarbij ik na 9.00 uur altijd korting heb. Ik vertrok voor 9.00 uur, en wilde bij mijn overstap uitchecken en na een paar minuten weer inchecken om korting te krijgen (40 procent). Dat pakte het systeem echter niet. Ik heb contact gehad met de NS. Zij geven aan dat ik maar liefst 35 minuten moet wachten. Waarom niet gewoon 3 of 4 minuten zoals normaal ook tussen in- en uitcheck zit?"
“Sinds de kerst is het traject tussen Geldermalsen en Dordrecht overgenomen van Arriva door Qbuzz. De in- en uitcheckpaaltjes op de route worden bijzonder laat of niet gerepareerd. Op het moment van deze mail is één van de hoofdpaaltjes op Dordrecht, spoor 15, ruim drie weken kapot. Het paaltje daar tegenover is ook kapot. De paaltjes worden niet gerepareerd. Iedere ochtendspits moet je omlopen naar de hoofdingang van het station om daar in- en uit te checken (jan. 2019).”
“Ik was bij NS ingecheckt, maar ben omdat ik mijn eerste trein miste, in een Blauwnet trein (Syntus) gestapt. Ik was vergeten uit- en in te checken. Gevolg was een boete van 50 euro. Ik vind dit zeer extreem. Er is geen verkeerde intentie, maar er wordt zonder pardon een boete opgelegd.”
Meer artikelen met dit thema
Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus
12 apr om 11:01 uurKinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…
Fiscus versoepelt gebruik ov-abonnementen
23 nov 2023Op 25 oktober stemde de Tweede Kamer in met een fiscale versoepeling van het gebruik van ov-abonnementen. Maar…
Tariefstijgingen ov in 2024 definitief van de baan
20 nov 2023Afgelopen vrijdag 17 november maakte staatssecretaris Heijnen officieel bekend dat 300 miljoen euro beschikbaar…
‘Latente behoefte handsfree in- en uitchecken is groot’
19 okt 2023Handsfree in- en uitchecken met de smartphone: zitten die reizigers daar eigenlijk wel op te wachten? In…
Waarom spitsheffing NS wél kan werken
5 okt 2023Een meerderheid in de Tweede Kamer wees de gewenste tariefdifferentiatie van NS eind september af.…
Onbelast zakelijk ov-abonnement stap dichterbij
21 sep 2023Het moet voor werkgevers eenvoudiger worden om onbelast ov-abonnementen te…
Aandacht voor financiële toegankelijkheid groeit
18 sep 2023Zeker met de aangekondigde tariefstijgingen in het ov, is het sociale aspect van ov meer aan de orde dan ooit.…
Amsterdamse ov-tickets voor minima op Marktplaats beland
13 jun 2023Begin mei lanceerde de Vervoerregio Amsterdam de uitgifte van 730.000 gratis ov-kaarten aan mensen met een…
[…] februari 7, 2019maart 12, 2019 […]
Ingediend door OVmagazine.nl:… op di, 12/03/2019 - 23:09
[…] en uitchecken per vervoerder tot het verleden gaan behoren. Staatssecretaris Stientje van Veldhoven sprak eerder al de hoop uit dat nieuwe betaalsystemen zouden zorgen voor een enkele in- en […]
Ingediend door OVmagazine.nl:… op di, 12/03/2019 - 23:11
Het is onbegrijpelijk dat er door overstappen extra geld voor overstappen gevraagd wordt
Eerst met bus instaptarief , daarna Ns trein ook instaptarief en vervolgens opnieuw bus
Totaal dus 3x instaptarief .
Dit opnieuw op de terugreis.
Binnen een busreis is er dan maar 1x instaptarief nodig als men binnen 30 min overstapt
Dus veel voordeliger
Dit systeem moet verbeterd worden ; Ook dient voor 65 + een tarief van 35 % voor bus en trein als eenheid moet kunnen na 9 uur
Ingediend door H.J.L.P. Hoorweg op wo, 22/01/2020 - 08:20
Reactie toevoegen