Deze week publiceerde het Ministerie van IenW het Toekomstbeeld OV 2040. Tussen negen grote steden moet onder meer iedere tien minuten een trein rijden.
Gemengde reacties op Toekomstbeeld OV
Volgens de visie groeit het aantal ov-reizigers tot 2040 met 30 tot 40 procent. Tussen Zwolle, Arnhem, Nijmegen, Eindhoven, Breda en de vier grote steden in de Randstad moet een metro-achtige verbinding komen. “Reizigers hoeven dan de reisplanner niet meer te raadplegen omdat de trein iedere tien minuten rijdt”, zegt staatssecretaris Van Veldhoven. Stations moeten knooppunten worden waar reizigers kunnen overstappen op elke vorm van openbaar vervoer.
Reële plannen?
Is de visie voor het openbaar vervoer in 2040 realistisch? “2040 duurt nog 20 jaar”, zegt hoofddocent en onderzoeker vervoer aan de TU Delft Wijnand Veeneman. “Dat is ongeveer hoever je vooruit moet kijken, wanneer je in de spoorsector dergelijke veranderingen wilt doorvoeren. Er zullen de nodige infrastructurele aanpassingen moeten worden gerealiseerd en die hebben geregeld dergelijke doorlooptijden. Dus het is heel nuttig dat de staatssecretaris aangeeft waar de ontwikkeling heen moet, zo is voor vervoerders en infrastructuurbeheerder duidelijk welk pad er bewandeld gaat worden.”
Maar er kleven ook nadelen aan de visie, zo stelt Veeneman. “Twintig jaar is een enorm lange tijd en brengt enorm veel onzekerheid met zich mee. Nieuwe kabinetten, economische en mobiliteitsontwikkelingen kunnen allemaal maken dat dit plan uiteindelijk niet haalbaar blijkt.”
Rover vindt dat de investeringen uit het plan haaks staan op de werkelijkheid: tot 2030 is er geen extra geld beschikbaar. “Rover roept het kabinet, provincies en gemeenten op besluiten snel te nemen en vóór 2030 de nodige investeringen te doen. Rover ziet noodzaak in een verdubbeling van de capaciteit in het openbaar vervoer voor 2030 en de noodzaak van nieuwe en snellere verbindingen om deze groei mogelijk te maken.”
Ontbrekende schakel
Ton Schroor, directeur VNO-NCW MKB Noord, vindt dat er te weinig aandacht is voor de regio en dan met name voor het noorden. “De staatssecretaris noemt negen grote steden, maar vergeet de vijfde grootste stad van Nederland: Groningen. Dat kan niet waar zijn”, zegt Schroor. Volgens hem is Noord-Nederland de ontbrekende schakel in het plan van Van Veldhoven. “Een verbinding richting de Randstad en andere grote steden is pas een goed begin. Maar uiteindelijk moet die worden doorgetrokken naar Hannover, Bremen en Hamburg, en niet alleen naar Berlijn.” Schroot doelt daarmee op de plannen om de verbindingen met Berlijn, Londen en Parijs sterk te verbeteren.
Regionaal vervoer is, ondanks de kritiek van Schroot, wel één van onderdelen van de ov-visie. Het openbaar vervoer moet in de regio gericht worden verbeterd. “Op diverse plaatsen in Nederland is al begonnen met de transitie van traditioneel stads- en streekvervoer naar aantrekkelijke lokale/regionale hov-netwerken. Richting 2040 liggen hier, in aanvulling op de sterke hov-lijnen, kansen vanuit vraaggestuurde mobiliteit.”
Verder dan het budget
Van Veldhoven benadrukt dat Toekomstbeeld OV voorlopig nog maar een stip op de horizon is. "Dit gaat veel verder dan het budget dat het kabinet voor het openbaar vervoer heeft uitgetrokken. Maar je moet eerst weten wat je wilt, voor je de afweging maakt wat je wil investeren." Veeneman voegt eraan toe: “Het treinsysteem heeft duidelijk nog te weinig zijn rol als drager van de mobiliteit in die stedelijke regio ontwikkeld, kijk bijvoorbeeld naar het materieel. Maar het Programma Hoogfrequent Spoorvervoer is die weg al ingeslagen. In dat perspectief is dit plan ook logisch en consequent.”
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
De in het Noorden erg gewenste verbinding Randstad - Lelystad - Emmeloord - Heerenveen - Drachten - Groningen - Bremen - Hamburg vv (voormalige ZuiderZeelijn, nu met namen als
NoordLink en Lelylijn) onbreekt helaas in deze bespiegeling!!
Ingediend door martinwi op vr, 08/02/2019 - 18:48
Zuiderzeelijn aanleggen als normale spoorlijn ,welke te Emmeloord aansluiting kan geven op het verlengde Kamperlijntje Zwolle-Kampen_Emmeloord-Urk.
Emmen verbinden met Veendam naar Groningen plus een verbindingsboog richting Winschoten voor een directe trein Emmen Leer v.v.
Emmen-Coevorden-Bad Bentheim via Neuenhaus en Nordhorn
Bad Bentheim-Oldenzaal-Zutphen-Apeldoorn ter vervanging van de dienst Hengelo -Bielefeld .
Bad Bentheim Bielefeld-Dortmund Hbf.als nieuwe Keolis dienst
Weert -Hamont-Brussel Luchthaven
Roermond-Meinweg Natu(u)rparkVlodrop-Dalheim-Moenchengladbach (Met de trein duurzaam het natuuurgebied bezoeken, en dus alleen voor personenverkeer!
Goederentreinen gaan via Venlo de grens met Duitsland over!
S Bahn Hagen-Monchengladbach-Viersen-Venlo.
Eurobahn Venlo -Hamm stopt alleen nog te Viersen,Moenchengladbach Hbf en de overige bestaande plaatsen naar Hamm Werstfalen en terug
Randstadrail 4 verlengen van station Lansingerland-Zoetermeer via Berkel Westpolder, Rodenrijs, Meijersplein naar de Luchthaven Rotterdam The Hague Airport/
Verlenging metro A van Binnenhof naar Nieuw Terbregge-Hillegersberg Molenlaan (Rotterdam)
Verlenging metro D van Spijkenisse de Akkers naar Hellevoetsluis
Velengong metro C van Spijkenissse de Akkers naar Oud Beijerland
Een nieuwe spoorlijn van Delft via Maasland, Massluis C/ Vlaardingen West metro naar Rozenburg, Hellevoetsluis,Ouddorp, Burgh Haamstede en Goes naar Vlissingen.(misschien verlengd onder Westerschelde via Breskens naar Brugge)
Lightrail Rotterdam Zuidplein- Zierikzee-Goes-Terneuzen
spoorlijn Terneuzen-Gent-Lille Flandres
Lightrail Willemstad NB -Steenbergen-Bergen op Zoom- AntwerpenC. Antwerpen Luchthaven
IC Amsterdam C. Brussel Zuid Charleroi Luxembourg
Sneltram Maastricht Randwyck-MaastrichtHasselt via bestaande goederenlijn
Stoptreinen Stavoren -Sneek-Leeuwarden met stoptrein Harlingen Haven vanaf Leeuwarden verlengen naar Groningen
Drielandentrein Aachen Hbf- Heerlen -Maastricht--Liege Guillemins verlengen aan beide zijden namelijk Dueren Hbf en Herstal.
Een sprinter tussen Hoorn via Alkmaar en Beverwijk naar Leiden Centraal en Den Haag Centraal (stopt niet in Haarlem!)
Een IC trein Den Helder-Schagen- Alkmaar-Beverwijk-Haarlem
Een Ingekorte IC trein Schagen-Amsterdam Centraal_Duivendrecht-Utrecht- Driebergen Zeist_Ede Wageningen-Arnhem Centraal
Connexxion Valleilijn ieder half uur van en naar Arnhem Centraal
Q Buzz Geldermalsen-Gorinchem-Dordrecht verlengen naar Rotterdam C. en Den Haag C.
Sprinters Den Haag C.-Rotterdam C- Dordrecht verlengen naar Roosendaal en om en om naar Breda.
Puurs-Antwerpen-Roosendaal verlengen naar Breda via Etten Leur elk half uur
In Breda het perron in gebruik nemen aan de centrumkant, waar vroeger het postperron lag.
IC Zwolle -Roosendaal versnellen door stops in Wijhe ,Olst Etten Leur over te slaan.
Deze IC door laten rijden van/naar Vlissingen met stops in Bergen op Zoom , Goes, Middelburg en Vlissingen
Stoptreinen Vlissingen-Roosendaal als IC via Dordrecht-Rotterdam via HSL naar Amsterdam Zuid en Almere C. naar Lelystad C.
Sprinters Zandvooort aan Zee naar Almere Oostvaarders doortrekken
Sprinters Amsterdam Centraal-haarlem-Den haag HS-Rotterdam C. naar Dordrecht. Deze in Dordt beginnen en eindigen op spoor 20.
Sprinters Rotterdam C.-Gouda verenigen en afrangeren van op de sprinters Den Haag C-Utrecht C. 's-Hertogenbosch.
Sprinters Uitgeest -Amsterdam C-Breukelen rijden niet meer door naar Rotterdam, maar naar Rhenen
Sprinters Woerden -Utrecht C_Ede- Wageningen
R net trein Gouda- Alphen aan den Rijn aan beide zijden verlengen ,nl Gouda Goverwelle en Leiden Centraal
IC trein Leiden C.-Alphen aan den Rijn door laten rijden vanaf Utrecht Centraal als Sprinter naar Tiel.
IC Dusseldorf-Moenchengladbach-Viersen-Venlo-Helmond-Eindhoven-TilburgBreda-Rotterdam C-Delft-Den Haag Centraal
trein Almelo -Hardenberg-Emmen
Verlenging tramlijn 19 van Delft Station via TU Wijk naar Rotterdam Airport.
verlenging tram 21 naar station Schiedam Kethel, Rotterdam Noord West.
verlenging tram 24 Vlaardingen Holy Vlaardingen Centrum Liesveld
verlenging tram 17 Norfolk terrein
verlenging tram 11 van station Den Haag HS naar Voorburg Station.
verlenging lijn 1 van Amsterdam Centraal via Haarlemmerhouttuinen, Zoutkeetsgracht
verlenging lijn 19 van Diemen Sniep naar station Johan Cruyffstadion nieuwe naam Bijlmer Arena
verlenging lijn 2 van Nieuw Sloten naar Badhoevedorp
verlengingen metro 52 naar Medemblik-Hoorn en Badhoevedorp-Schiphol Airport-Hoofddorp Spaarne Ziekenhuis
verlenging metro Nesselande (Centrum) naar \Nesselande Noord.
verlenging metro De Terp naar Krimpen aan den Ijssel
Nieuwe Randstadrail 5 naar van Loosduinen via Kijkduin naarNaaldwijk en Hoek van Holland
Metro 51 van Amsterdam C, Amstel, rai Zuid naar Isaolatorweg.
Van Isolatorweg via Havenstad ( nieuwe wijk) aantakken op Noord Zuidlijn bij station Noord. Met verlengingen naar Zaanstad en Volendam/Edam
Oostlijn Amsterdam een halte noordelijk doortrekken in nieuwbouwwijk. Aan de zuidzijden naar Weesp NS
Ingediend door arjan krabbenbos op zo, 10/02/2019 - 19:33
Reizen met de IC direct lijkt soms bijna op “Russisch roulette”, je moet maar geluk hebben als men zonder Horten en Stoten op deze Lijn (HSL) kan reizen en daarom neem ik altijd extra tijd in en bij vertrek uit bijvoorbeeld Den Haag C het alternatief via Utrecht in de gaten.
Loc versus rijtuig of alleen de loc in combinatie met de HSL infrastructuur…?.
Ingediend door Fons op vr, 15/02/2019 - 10:32
HTM tramlijn 19 welke nu eindigt/begint aan het station Delft, zal per december 2020 doorrijden naar de TU -wijk van deze studentenstad. Dan is namelijk de Sint Sebastiaanbrug eindelijk vernieuwd een project dat dan na 13 jaar hoofdpijndossier kan worden afgesloten.
Misschien een idee voor vestiging van een hostel en of hotel in deze universiteitswijk, niet alleen voor studerenden ook voor toeristen. Ook een idee kan zijn van een vestiging van een museum in dit Science of wetenschapsgebied wat een hoop klandizie kan trekken.
Maar als deze lijn zal worden verbonden via Rotterdam The Hague Airport en station Lansingerland-Zoetermeer zal het nog meer een lijn van betekenis worden. Koppel hem daar aan Randstadlijn 4 bij dit in december geopende NS-station en je hebt een prima werkende regionale plekken die niet alleen in de avond rustig en stil zijn, maar ook op drukkere punten, voor werk, uitgaan en overstappen!
Wat het nieuwe lijnnummer wordt 4/19 of 19/4 weet ik dit, maar het zal wel een enorme boost geven aan een goed werkend OV-netwerk!
Ingediend door Arjan Krabbenbos op vr, 15/02/2019 - 15:04
Wat te denken van de spoorverbinding met Straatsburg? Maastricht - Luik -Luxemburg - Metz - Straatsburg? Blamage nu - Europarlementariërs nemen vliegtuig Schiphol - Straatsburg vv.
Ingediend door Paul vd Waal op vr, 15/02/2019 - 20:08
30 - 40 % reizigerstoename . Dat gaat dus niet het verschil maken. Als je een bijdrage in de mobiliteitstransitie wil moet je meer doen dan 9 stations met elkaar vinden .
Ingediend door LexBoersma op vr, 15/02/2019 - 23:10
- verbinden
Ingediend door LexBoersma op za, 16/02/2019 - 14:10
Hoe moeten we dat ‘elke 10 minuten een trein’ tussen de genoemde steden zien? Het merendeel van de trajecten is dubbelspoor, dus een frequente intercity combineren met stoptreinen/sprinters betekent dat de intercity grotendeels achter de sprinter aan boemelt. Reistijden tussen de genoemde steden worden dan beduidend langer. Of we moeten aanzienlijke delen van de betreffende trajecten uitbouwen tot 4 sporen. Dat lijkt me weinig realistisch.
Of, als we echt de vergelijking trekken met een metro-netwerk: daar stoppen in de meeste gevallen alle treinen op alle stations. Dus dan wordt elke 10 minuten een trein tussen bijvoorbeeld Zwolle en Amersfoort/Utrecht elke 10 minuten een sprinter?
Zonder miljardeninvesteringen in spoorcapaciteit, zijn ‘Vaak en Snel’ met elkaar in tegenspraak.
Ik zou graag dus veel meer onderbouwing zien hoe de staatssecretaris de plannen concreet te realiseren.
Ingediend door Robin op za, 16/02/2019 - 17:26
Neem als voorbeeld het traject Zwolle Amersfoort, op de kaart aangegeven als traject waar elke 10 minuten een snelle trein moet rijden (‘Vaak en snel’). De huidige sprinter doet er 55 minuten over. Stel dat in 2040 de techniek zo ver is gevorderd dat treinen op hetzelfde traject een minuut na elkaar kunnen rijden. Dan kan een ‘elke 10 minuten’ intercity niet sneller dan 47 minuten over het traject doen zonder op de voorgaande sprinter te rijden. Nu doet de intercity 35 minuten over hetzelfde traject. Zonder forse investeringen in extra sporen, wordt de intercity dus minstens 12 minuten langzamer dan nu. Door het aanleggen van een passeer-mogelijkheid in Harderwijk of Nunspeet is het mogelijk de intercity met 5 à 6 minuten te versnellen, maar deze is dan nog steeds beduidend langzamer dan nu.
Ingediend door Robin op za, 16/02/2019 - 17:39
Reactie toevoegen