NS gaat drones inzetten op de stations om onderhoudsinspecties uit te voeren. De spoorwegmaatschappij heeft toestemming gekregen om aan de binnenkant van stations en andere gebouwen professionele vluchten te maken.
Drones ingezet voor onderhoudsinspecties
Remco Bunder en Sep Schetters zijn de eerste NS-dronepiloten die de vluchten uitvoeren. Bunder zegt erover: "Stations en andere gebouwen worden jaarlijkse geïnspecteerd op schade en slijtage. Deze inspecties moeten secuur en veilig gebeuren. Nu gebeurt dat vaak nog met hoogwerkers en steigers. Ik zag hoe tijdrovend het is, met afzettingen die de reiziger in de weg staan. Ik dacht: dat kan slimmer."
Testvlucht
Vorige maand maakten de dronepiloten een succesvolle testvlucht op Utrecht Centraal en in de Moreelse brug over het Utrechtse spoor. Als de Europese wetgeving het vliegen met drones mogelijk maakt, kunnen ook treinstations en perronkappen van buiten geïnspecteerd worden. Inspecties door drones geeft minder overlast voor de reiziger, is goedkoper en zorgt ervoor dat de inspecties sneller zijn afgerond. NS heeft ook eigendommen van ProRail en gemeenten in beheer. Voor het onderhoud van deze objecten en gronden zullen in de toekomst ook drones worden ingezet.
Privacywetgeving
Er zijn goede afspraken gemaakt zodat NS voldoet aan de privacywetgeving, zo stelt Bunder: "We hebben als dronepiloot speciale werkinstructies gekregen. We verkennen vooraf het terrein, zetten het vlieggebied af en geven met borden aan dat er opnames gemaakt worden. Mocht tijdens het vliegen blijken dat er toch personen op de opnames staan, dan worden deze opnames gewist of de personen geblurd. De beelden worden daarna opgeslagen in een goed beveiligde omgeving."
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Reactie toevoegen