De Tsjechisch en Slowaakse spoorwegonderneming Regiojet heeft aangekondigd volgend jaar een verbinding te starten tussen Praag en Boedapest. Het gaat om het doortrekken van twee treinen van de reeds bestaande dienst tussen Praag en Wenen.
Nieuwe treinverbinding Praag - Boedapest
Voor het doortrekken van de verbinding gaat Regiojet een samenwerking aan met de Oostenrijkse spoorwegonderneming Westbahn en het Hongaarse Continental Railway Solution. Regiojet heeft geen eigen spoorwegvergunning in zowel Oostenrijk als Hongarije. De twee partners zorgen ervoor dat de Regiojet-treinen op hun vergunningen kunnen rijden op het spoorwegnet in beide landen. Ook zorgen ze voor de machinisten en conducteurs binnen de eigen landsgrenzen.
Expansie
Regiojet laat al jaren een expansie zien in treindiensten, verbindingen en reizigers. In 2011 is Regiojet van start gegaan tussen Praag en Ostrava. Nu rijdt Regiojet, op eigen vergunningen, zowel in Tsjechië als Slowakije, waaronder met een nachttrein en twee dagtreinen naar de staalstad Košice in het oosten van Slowakije. Sinds twee jaar behoort Wenen ook tot de bestemmingen per trein. Daarnaast heeft Regiojet ook een PSO- contract met de regio Bratislava voor de treindienst tussen de Slowaakse hoofdstad, Dunajská Streda en Komarno, een treindienst die ook sterke groei laat zien. Onlangs heeft Regiojet kapitaal opgehaald met de uitgifte van obligaties, waarmee nieuwe investeringen in rollend materieel kunnen worden gedaan.
Op het Hongaarse deel van de reis stopt Regiojet op drie tussenstations. Het eindstation in Boedapest is nog niet bevestigd, maar dat wordt waarschijnlijk Boedapest Déli. In Hongarije is er geen cabotage, Regiojet neemt alleen internationale treinreizigers mee.
Meer artikelen met dit thema
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
Reactie toevoegen