Dankzij een innovatief financieringsmodel, kan Transdev de gehele busvloot van 59 stuks in de concessie Gooi- en Vechtstreek vanaf april 2022 elektrificeren. Dat vertelt Erwin de Kok van ING Lease:“De markt is meer dan bereid dit op te pakken”.
Transdev financiert ZE-bussen via ING Lease
Het model houdt een driepartijenovereenkomst in tussen de provincie Noord-Holland, Transdev en ING, waarbij de bank de ZE-bussen koopt en vervolgens verhuurt aan de vervoerder. Daarnaast is ook een een overnamegarantie op zowel de bussen als de laadinfrastructuur afgesproken. Het innovatieve financieringsmodel betekent vooral een kostenreductie ten gunste van opdrachtgever provincie Noord-Holland. De financieringslasten kunnen tot wel 60 procent worden verlaagd.
Naar verwachting kan de financieringsconstructie ook toegepast worden op andere Nederlandse ov-concessies met het oog op de implementatie van transitieplannen, aldus De Kok, initiator van deze constructie binnen ING. “Inmiddels kijken ook meerdere andere vervoersautoriteiten of de inzet van deze financieringsmogelijkheid voor hun investeringen in zero emissie-materieel binnen lopende concessies of nieuwe aanbestedingen mogelijkheden bieden.”
Veel marktbereidheid
Eerder introduceerde de Vervoerregio Amsterdam al een bussenlening, waarbij de vervoerautoriteit geld leent bij de bank en de vervoerder dit vervolgens weer leent bij de ov-autoriteit. Deze constructie werd al toegepast bij de nieuwe concessies Amstelland-Meerlanden en Zaanstreek-Waterland.
Lees ook: Hoe ov slim te bekostigen en financieren is
Het verschil hiermee, aldus De Kok, is dat het dus niet nodig is hiervoor op voorhand publieke middelen aan te trekken, omdat marktpartijen bereid zijn een lening af te sluiten met een vervoerder. “Wij werken met een breed team op deze nieuwe wijze van concessiefinanciering, en inmiddels hebben meerdere financiële partijen de bereidheid aangegeven met ING Lease de nodige middelen aan deze financieringsarrangementen te willen toewijzen. We hebben de middelen om samen met onze partners een versnelling van de elektrificatie van het ov verder mogelijk te maken en daarna vanuit gidsland Nederland ook elders in Europa. Wij hebben er het volste vertrouwen in dat meerdere Europese landen snel het goede Nederlandse voorbeeld zullen volgen,”
Nieuwe concessie al gestart
De nieuwe concessie Gooi- en Vechtstreek is zondag 11 juli van start gegaan, waarbij Transdev voor het eerst niet meer onder de merknaam Connexxion rijdt maar als Transdev Nederland. Maar er werd gestart zonder elektrische bussen, zoals oorspronkelijk wel de bedoeling was.
“Misschien loopt de implementatie van het zero emissiematerieel vanwege corona wel vertraging op”, vertelde Reinier Verkaik van de provincie Noord-Holland oktober 2021 al aan OV-Magazine. Hij opperde om innovatieve financieringsconstructies te onderzoeken. Dat is nu dus gebeurd.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Reactie toevoegen