FlixTrain wil uitbreiden. De vervoerder heeft een aanvraag ingediend voor twee nieuwe treinverbindingen in Zweden en wil uitbreiden in Duitsland.
FlixTrain aast op twee routes in Zweden
Twee jaar na de lancering in Duitsland staat de introductie van de eerste FlixTrains in Zweden op de planning. Vanaf 2020 moeten de groene treinen op de routes Stockholm - Malmö en Stockholm - Göteborg gaan rijden. "FlixTrain wordt het meest betaalbare treinalternatief in de markt, dat niet ten koste gaat van de kwaliteit en het comfort en dat ondertussen een belangrijke bijdrage levert aan de overgang naar duurzaam vervoer", zo zegt Peter Ahlgren, managing director van FlixBus Zweden.
FlixTrain gaat ook uitbreiden op de thuismarkt in Duitsland. Vanaf 15 december worden zeven nieuwe steden toegevoegd aan de route Berlijn – Keulen en de route Berlijn – Stuttgart. In het voorjaar van 2020 lanceert FlixTrain een route tussen Stuttgart en Hamburg.
Mogelijk verdere uitbreiding
Afgelopen voorjaar onthulde FlixTrain de plannen voor de Franse treinmarkt. Toen werd al duidelijk dat de Franse dochtermaatschappij van FlixTrain op vijf routes in Frankrijk wil gaan rijden, waarvan één internationale route van Parijs naar Brussel. De nationale regelgevende instantie, ARAFER, heeft de partijen die geïnteresseerd zijn in toegang tot de in 2021 geliberaliseerde treinmarkt, gevraagd hun plannen 18 maanden voor de start van de exploitatie te delen. Op verzoek voert ARAFER nu ‘economische evenwichtstoetsen’ uit op geselecteerde trajecten.
Lees: FlixTrain wil vijf routes rijden in Frankrijk
Groene treinen
In Duitsland rijdt FlixTrain momenteel met opgeknapte rijtuigen, die eerder zijn gebruikt door Deutsche Bahn. Om de Europese uitbreiding mogelijk te maken, wordt een combinatie van opgeknapt en nieuwe materieel ingezet. De vervoerder voert momenteel de eerste gesprekken met verschillende treinfabrikanten. FlixTrain streeft ernaar om alle treinen te laten rijden op 100 procent duurzame energie.
Momenteel zijn er geen concrete plannen voor een FlixTrain in Nederland. “In Nederland groeit de vraag naar duurzame mobiliteit en richten wij ons vooralsnog op het FlixBus-netwerk”, zegt Jesper Vis, managing director van FlixBus Nederland.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
Reactie toevoegen