Maandagochtend reden er in totaal 40 treinen niet wegens een zieke treinverkeersleider. Het toont een groter probleem: geschikte treinverkeersleiders vinden is een moeilijke zoektocht. In een nieuwe campagne richt het bedrijf zich daarom op de luchtvaartsector.
ProRail richt pijlen op luchtvaartsector
Door de zieke treinverkeersleider reden er maandagochtend geen treinen tussen Utrecht en Arnhem, Ede-Wageningen en Barneveld en spoorknooppunt De Haar en Rhenen. Dat schrijft de NOS. Maar dat is geen eenmalig incident: ProRail zoekt de komende jaren honderden nieuwe medewerkers om de treinen goed te laten rijden.
Het structurele tekort wordt versterkt door coronacrisis. In september moest het treinverkeer op de Merwedelingelijn bijvoorbeeld nog twee keer worden stilgelegd door personeelstekort op een verkeersleidingspost. Nieuw personeel is dus hard nodig.
Geschikte treinverkeersleiders vinden is een moeilijke zoektocht, vertelt woordvoerder Andy Wiemer van ProRail. “Het is een hele verantwoordelijke rol en daarom stellen we heel wat eisen aan deze functie. We hebben moeite om voldoende mensen met de juiste vaardigheden te vinden binnen onze gebruikelijke wervingsgroep. Daarom wil ProRail met de nieuwe campagne proberen om in een grotere vijver te vissen en te verkennen of mensen uit branches die het nu zwaarder hebben geschikt zijn om de overstap te maken.”
Luchtvaartsector
In een nieuwe wervingscampagne, die de spoorinfrabeheerder vorige week lanceerde, richt het zijn pijlen voor een rol als treinverkeersleider vooral op werknemers vanuit de luchtvaart. Zo hoopt ProRail werknemers die hun baan verliezen door de coronacrisis een helpende hand te bieden en tegelijkertijd openstaande vacatures in te vullen met nieuw en geschikt talent.
Met ruim driekwart minder passagiers- en vrachtvluchten heeft de luchtvaartbranche het moeilijk en lijkt banenverlies onvermijdelijk. Wie de druk van de luchtvaartbranche aankan, kan volgens Wiemer zomaar eens over de juiste kwaliteiten beschikken om de drukste spoorwegen van Europa in goede banen te leiden.
De wervingscampagne bestaat uit een online- en socialcampagne met de titel ‘Treinverkeersleider. Best belangrijk.’ Hiermee wil ProRail de bekendheid van de functie verhogen. Meer over de functie van Treinverkeersleider en de selectiecriteria vind je hier.
Meer artikelen met dit thema
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Deltaplan versterkt ov én woningbouw Noord-Nederland
2 dec 2022Drie ov-maatregelen en overheveling van tienduizenden extra woningen vanuit de Randstad naar Noord-Nederland…
Reactie toevoegen