Het aloude succesverhaal van de Franse spoorwegen, de TGV, is grondig aan herziening toe. Minder haltes, minder verbindingen en inzetten op de grotere vervoerstromen moeten de TGV weer winstgevender maken.
Franse Rekenkamer: TGV moet zich focussen
De winst van de TGV staat onder druk, stelt de Franse Rekenkamer in een rapport. Tussen 2008 en 2012 zakte de winst van de hogesnelheidstrein in van 29 naar 12 procent. Tegelijkertijd ziet SNCF zich geconfronteerd met stijgende kosten. Ook infrastructuurbeheerder RFF kampt met een torenhoge schuldenlast. Tegelijkertijd wordt de bus voor middellange afstanden door liberalisering waarschijnlijk een geduchte concurrent.
De Franse Rekenkamer stelt in een onderzoek vast dat er te veel van de TGV verwacht wordt. Het netwerk is enorm uitgebreid. Veel plaatsen en regio's zien een snelle verbinding met de rest van het land (Parijs voorop) als een noodzakelijke stap om mee te gaan in de vaart der volkeren. Daardoor rijdt de hogesnelheidstrein inmiddels voor 40 procent op conventionele lijnen. De winst van nieuwe hogesnelheidslijnen valt tegen en de meest recente lijnen zijn niet de meest economische.
Op dit moment biedt het TGV-netwerk in totaal 230 bestemmingen (zie kaart). In Japan is dat heel anders, zeggen de schrijvers van het rapport. Zo telt het Tokadio Shinkansen-netwerk slechts 17 haltes. Tegelijkertijd maakt dat netwerk 50 procent meer winst.
De Rekenkamer beveelt daarom aan (.pdf, Frans) om het TGV-netwerk geleidelijk maar zeker in te perken. De TGV moet vooral doen waar ze goed in is: op grote vervoersassen mensen een snelle verbinding tussen de 1,5 en 3 uur aanbieden. Daarbij moet worden ingezet op een betere aansluiting met onderliggende lijnen en andere vervoerwijzen.
Het rapport merkt fijntjes op dat de ontwikkeling van regionale lijnen in Frankrijk intussen 30 jaar heeft stilgestaan. Daar moet volgens de schrijvers meer op worden geïnvesteerd dan op nieuwe hogesnelheidslijnen die op de korte en middellange termijn niet rendabel zullen zijn.
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
Reactie toevoegen