De landelijke spreidingsafspraken tussen ov-sector en het onderwijs zijn verlengd tot 1 augustus 2021, laat Pedro Peters van branchevereniging OV-NL weten via Twitter. Marije Hulsbosch, woordvoerder van de MBO Raad, bevestigt het belang van de verlenging en benadrukt dat dit een tijdelijke situatie is.
Studenten kunnen spitsmijden tot augustus
“Het is de inzet van de onderwijsbranche dat medewerkers en studenten veilig kunnen reizen”, begint zij. Doordat scholen de RIVM-richtlijnen hanteren, zoals de 1,5 meter afstandsregel, zijn er minder aanwezigen op scholen. “Een deel daarvan is aangewezen op het ov.“
De afspraken met de ov-sector die in mei werden gemaakt, zijn de afgelopen maanden succesvol gebleken. “Daarom gaan we nu in principe verder en focussen we ons op het continueren van afspraken op regionaal niveau, zodat afstemming goed plaatsvindt. Of er tussentijds wijzigingen in de afspraken zullen plaatsvinden, hangt af van de ontwikkeling van de crisis.”
Niet structureel
Waar Pedro Peters afgelopen juni nog sprak van een doorbraak, omdat ov-bedrijven en onderwijs elkaar eindelijk wisten te vinden rond spreiding, benadrukt Hulsbosch de tijdelijkheid van de afspraken.
“De coronaperiode is een bijzondere situatie. Normaliter is het aantal reizen per ov een onderdeel van het aantal reisbewegingen en is het totaal aantal reizende scholieren groter. Men komt ook vaak per auto, fiets of zelfs de tractor naar school. Door de bijzondere omstandigheden is het aantal reizigers met het ov van en naar school kleiner. ”
Of de spreidingsafspraken ook in een postcoronatijdperk blijven bestaan? Daar wil ze niet op vooruitlopen. “Het kan dat de situatie terug gaat naar het ‘oude normaal’, maar het kan ook zo zijn dat de situatie zó veranderd dat spreidingsafspraken helemaal niet meer nodig zijn. We weten het nog niet. Maar we zullen hoe dan ook opnieuw in gesprek moeten gaan: dit is niet van structurele aard.”
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb om 12:35 uurDe jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Oproep voor een KennisBank Bus
6 feb om 08:30 uurBeleidsmakers maken bij het ontwerp van nieuwe bushaltes en -infrastructuur onvoldoende gebruik van…
Keolis beproeft anders roosteren buschauffeurs
3 okt 2023Keolis start in januari 2024 in Almere de pilot 'Samen Roosteren', waarbij buschauffeurs online hun eigen…
Ná de innovatieve pilots
2 mei 2023Nederland heeft een goede reputatie als het om innovatie gaat en scoort hoog op de internationale lijstjes.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Aanbestedingsexpert Rosbergen trots op 25 jaar ov-werk
13 okt 2022Edward Rosbergen, dit jaar 25 jaar in dienst bij MuConsult, zag het adviesbureau uitgroeien tot gevestigde naam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
Reactie toevoegen