Het Rijk investeert 2,5 miljard euro in verlenging van de Noord/Zuidlijn en de Oude Lijn. In totaal wordt 4,1 miljard aan veertien projecten toegekend vanuit het Nationaal Groeifonds.
Ov-projecten krijgen miljardeninjectie
Dat werd vrijdag bekend gemaakt. Voor het doortrekken van de Noord/Zuidlijn naar Schiphol en Hoofddorp staat 1,5 miljard euro gereserveerd, terwijl de realisatie van de Oude Lijn tussen Schiedam en Delft het kabinet 1 miljard gaat kosten. Hiermee financiert het Rijk 50 procent van deze projecten: de regio’s moeten de andere helft bijleggen.
De Brainportlijn Eindhoven kan op 30 miljoen euro rekenen. Dit bedrag staat voor het innovatieprogramma gereserveerd, maar de provincie Noord-Brabant is teleurgesteld dat de aanleg van de lijn niet in het programma is opgenomen. Met een te bouwen living wil de regio aan gaan tonen dat vrijliggende infrastructuur echt nodig is in de regio.
Tweede ronde
Het kabinet trekt de komende vijf jaar met het Nationaal Groeifonds in totaal 20 miljard euro uit voor investeringen in kennisontwikkeling, infrastructuur en onderzoek, ontwikkeling en innovatie. Het Nationaal Groeifonds is bedoeld voor eenmalige publieke investeringen die bijdragen aan de toekomstige economische groei.
Vanaf mei begint een tweede indieningsronde. Na toetsing aan de indieningscriteria en advisering door de beoordelingsadviescommissie neemt het kabinet begin 2022 een besluit over de projecten voor de tweede ronde.
Eerder verloop
In januari stuurden de ministeries van EZK, Financiën en IenW gezamenlijk veertien projecten door aan een onafhankelijke beoordelingscommissie, onder leiding van Jeroen Dijsselbloem. Deze commissie beoordeelde de projecten, waaronder vijf ov-projecten, waarna ministers Wopke Hoekstra van Financiën en Bas van ’t Wout van Economische Zaken het advies overnamen.
In totaal is zo’n 4,1 miljard euro toegekend aan tien projecten die de Nederlandse economie op een duurzame manier moeten versterken. Daarvan wordt 646 miljoen euro onder voorwaarden direct toegekend, terwijl 3,5 miljard wordt gereserveerd. Hiervoor moeten de indieners eerst nog een extra onderbouwing geven.
Meer artikelen met dit thema
Nederland Bussenland
31 okt 2023Tijdens de Eerste Wereldoorlog werd, voor het verplaatsen van de strijdkrachten, de auto verder ontwikkeld tot…
Busworld 2023: MAN presenteert elektrische LE-lijnbus
20 okt 2023De elektrische stadsbus van MAN Truck & Bus, de Lion City E, is door vakjournalisten uitgeroepen tot Bus of…
VRA: BRT is meer dan een snelle bus
28 sep 2023Bus Rapid Transit (BRT) is een actueel gespreksonderwerp. Ook bij de Vervoerregio Amsterdam wordt het herkend…
Vanaf 2025 sneller en vaker per trein naar Brussel
15 aug 2023Het aantal intercity’s tussen Nederland en Brussel verdubbelt vanaf 2025, als de nieuwe hoofdrailnetconcessie…
HTM bestelt 95 e-bussen bij Daimler
10 jul 2023De Haagse stadsvervoerder HTM gaat medio 2024 rijden met 95 nieuwe eCitaro-stadsbussen van Daimler. Het gaat om…
Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023Treinongeluk Voorschoten; 30 gewonden en 1 dode
4 apr 2023Op het traject Leiden – Den Haag is in de nacht van 3 op 4 april rond 3.30 uur een nachttrein van NS gebotst op…
NS komt met reisvergelijker
7 mrt 2023Ov, auto of toch de fiets? NS introduceert de Reisvergelijker, hiermee wordt de reiziger geholpen met de juiste…
Reactie toevoegen