Op dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet TU Delft-studente Laura Drechsel dat deze groep marginaal wordt meegenomen in mobiliteitsbeleid en ov-planning. De gebruikelijke maten voor bereikbaarheid nemen de specifieke beleving en (on)mogelijkheden van deze groep te beperkt in ogenschouw. Gezien de kwetsbaarheid en gevoeligheid voor vervoerarmoede van deze groep, leek het haar dus tijd om een onderzoek te doen.
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?

Drechsel gebruikte voor haar onderzoek Vecchio’s methode van ‘micro-stories’: verhalen van ouderen in Rotterdam over hun dagelijkse mobiliteit. Ze combineerde de interviews met het vastleggen van de dagelijkse of wekelijkse activiteiten van de deelnemers op een kaart. Dit gaf een versterkende en ruimtelijke dimensie aan hun ervaringen. “In de huidige berekeningen van bereikbaarheid voor oudere mensen wordt vaak prioriteit gegeven aan reistijd naar zorginstellingen”, aldus Drechsel, “maar zelf ervaren zij sociale activiteiten even cruciaal voor hun kwaliteit van leven. Daarnaast is niet de reistijd, maar de fysieke en mentale inspanning, zoals het overstappen, vaak bepalend hoe bereikbaarheid wordt ervaren.”
Drechsel deed haar onderzoek in samenwerking met Studio Bereikbaar, die vaak zien dat ‘de ouderen’ als één groep worden gezien. “Dit werk bewijst dat er meerdere subgroepen zijn, waardoor er ook meer oplossingsrichtingen van belang zijn, binnen en buiten het ov,” ziet Steven Puylaert, adviseur mobiliteit en betrokken bij verschillende projecten op het gebied van inclusieve mobiliteit.
Drechsel ontdekte dat leeftijd niet per se een doorslaggevende factor is voor de ervaren bereikbaarheid. Sommige jonge-ouderen bleken zelfs minder mobiel te zijn dan oude-ouderen. “Factoren zoals gezondheid, (verplichte) activiteitenpatronen en nabijheid van faciliteiten bleken veel belangrijker. Zo passen ‘shut in’ bewoners zich aan door hun activiteiten te beperken tot een lokaal gebied. De groep die de grootste bereikbaarheidsuitdagingen ondervindt (‘forced mobiles’), moeten voor hun activiteiten noodgedwongen verspreid in de stad zijn, maar hebben moeite met het (zelfstandig) reizen. Daartegenover, spraken we ook zeer actieve ouderen die zich vrij door de stad bewogen (lokaal of verder weg) en tal van activiteiten ontplooiden zonder noemenswaardige mobiliteitsproblemen (‘local beneficiaries’, resp. ‘spinning citizens’).”
Wat Drechsel en Puylaert betreft roepen deze resultaten op tot een andere aanpak voor het beoordelen van bereikbaarheid voor ouderen, waarbij verder gekeken moet worden dan reistijd en beschikbare vervoerswijzen. Bereikbaarheid heeft een andere betekenis voor mensen met verschillende capaciteiten. “Dit werpt ook een nieuw licht op bepaalde verdelingseffecten: welke bevolkingsgroepen hebben baat bij het aanpassen van openbaarvervoerlijnen met het oog op snelheid, routes en frequentie, en welke niet?”
Meer details over het onderzoek en gebruikte bronnen: https://nielsvanoort.weblog.tudelft.nl/goede-bereikbaarheid-voor-ouderen-dichtbij-of-nog-ver-weg/
Meer artikelen met dit thema
Rechter vernietigt ACM-prioriteringskader: nieuwe kansen voor ov-sector
11 mrt om 15:15 uurDe Autoriteit Consument & Markt (ACM) moet een nieuw prioriteringskader opstellen…
Stationsontwikkeling
25 feb om 16:35 uurLeiden is een stad waar wonen, studeren en…
Datagedreven werken: de sleutel voor publieke mobiliteit?
21 feb om 08:59 uurBinnen de wereld van mobiliteit zijn diverse transities gaande. Naast een transitie van openbaar vervoer naar …
Appels, peren, ov en publieke mobiliteit
20 feb om 16:13 uurAfgelopen najaar berichtten verschillende media dat het openbaar vervoer er op achteruit is gegaan. Koppen als…
Staatssecretaris ontvangt eerste metrokaartje voor doorgetrokken Noord/Zuidlijn
30 jan om 09:04 uurStaatssecretaris van Openbaar Vervoer en Milieu, Chris Jansen, bezocht op woensdag 29 januari de Vervoerregio…
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec 2024In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov 2024Utrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…