Binnen de wereld van mobiliteit zijn diverse transities gaande. Naast een transitie van openbaar vervoer naar publieke mobiliteit, is er sprake van een transitie naar datagedreven werken. En het één kan niet zonder het ander. Tegelijk moeten ov-concessies meerdere mobiliteitsdoelen gaan dienen en moeten ze steeds flexibeler inspelen op de wensen van de klant. Wij, Keypoint Consultancy, zien vooral kansen om samen slim aan de slag te gaan.
Datagedreven werken: de sleutel voor publieke mobiliteit?

Foto: Shutterstock
Het toekomstbeeld is dat alle vervoersautoriteiten, rijk, provincies en gemeenten datagedreven werken en gebruik maken van informatieproducten. Datagedreven werken zorgt voor betere beleidskeuzes en de acceptatie van die keuzes voor en door vervoersautoriteiten, wegbeheerders en beleidsmedewerkers. Datagedreven werken biedt concessiemanagers, beleidsmedewerkers en wegbeheerders de mogelijkheid de prestaties van de vervoerder te monitoren, inzicht te verkrijgen in beleidskeuzes en beleidsdoelstellingen te monitoren. Kortom datagedreven werken zorgt het meer gemak, meer efficiëntie en daarmee voor lagere kosten!
Op dit moment zijn er allerlei verschillen tussen concessies die maken dat data, de datahuishouding en de inzichten die gegenereerd worden soms verschillen. Alhoewel de basis in alle ov-concessies gelijk is vanwege het MIPOV (Model Informatie Profiel Openbaar Vervoer), voeren vervoerders nog allerlei eigen bewerkingen uit om bijvoorbeeld de data teverrijken (bv. een missende check-uit toevoegen op basis van historische data). Op dit moment werken de decentrale ov-autoriteiten (binnen DOVA) aan de vernieuwing van dit MIPOV. Deze vernieuwing is een goede stap en maakt het mogelijk betere vergelijkingen over de concessiegrenzen heen te maken. Voor de transitie naar publieke mobiliteit is het noodzakelijk inzicht te krijgen (en geven) in de andere modaliteiten. Hiervoor moeten ook deze datastromen gestandaardiseerd en centraal ontsloten worden. Zodra dit het geval is, wordt het mogelijk om het vervoersaanbod flexibel binnen concessies en over de concessiegrenzen heen goed op elkaar af te stemmen.
Net zoals je bij het ontwerpen van ov moet redeneren vanuit de reiziger, moet je bij data en tooling kijken naar de gebruiker en dus de usecase. Om elke gebruiker het juiste datagedreven inzicht te bieden is kennis nodig van data, techniek en mobiliteit. Om het allemaal wat concreter te maken geven we hieronder enkele eigen voorbeelden van hoe datagedreven werken en het gebruiken van tooling nu al zorgt voor een beter publiek mobiliteitssysteem.
De impact van 30 in het ov
Bij de invoering van 30 km/u moeten wegbeheerders rekening houden met de effecten op het openbaarvervoer. Bij een lagere snelheid rijden de bussen minder dienstregelingkilometers per dienstregelinguur. Oftewel, minder productie voor dezelfde kosten en dus een probleem voor de exploitatie van de concessie. Met data is dit probleem inzichtelijk te maken. Zo heeft Keypoint de gemeente Haarlem ondersteund met onze tool ‘30 in het ov’. Met deze tool bieden wij de gemeente een duidelijk beeld van de impact van nieuwe wegencategorisering. Hierdoor is de gemeente in staat goede afgewogen beleidskeuzes te maken.
Doelgroepenvervoer en ov-aanbod afstemmen
Datagedreven inzichten zijn nodig voor de integratie van ov en doelgroepenvervoer in één systeem. Het komt voor dat een 12 meter bus en meerdere doelgroep busjes achter elkaar over een route rijden, waarbij ze bovendien niet allemaal evengoed gevuld zijn. Om hier een efficiëntie slag in te maken moet je weten van waar naar waar mensen rijden (HB-relaties). Met verschillende aanbieders van doelgroepenvervoer binnen één ov-concessiegebied is het nu lastig om dat overzicht te creëren. Voor de provincie Overijssel en een aantal gemeenten hebben wij de data van verschillende aanbieders verzameld en in onze doelgroepenvisualisatietool omgezet naar bruikbare informatie. Deze informatie gebruiken we vervolgens voor het vormgeven van het lijnennet in de concessie. Hierbij wordt onder andere gekeken naar aansluiting op nieuwe hubs/ov-knooppunten. Oftewel, datagedreven werken zorgt voor een beter op elkaar afgestemd aanbod in publieke mobiliteitsconcessie (efficiency) en daarmee voor kostenbesparing.
Zijn de deelmobiliteitsdoelstellingen behaald?
Om het aanbod deelmobiliteit goed af te stemmen op het ov hebben overheden inzichten nodig in de gebruikerspatronen. Want hoeveel fietsen of auto’s zijn er op welke plek nodig op welk moment van de dag? Daarnaast hebben gemeenten doelstellingen rondom deelmobiliteit die zij willen monitoren. Het dashboard deelmobiliteit van het CROW geeft hier al een mooi overzicht van. Speciaal voor de gemeenten Enschede hebben we dit dashboard verder uitgebreid, zodat de gemeente kan meten of hun beleidsdoelstellingen worden gehaald. Uiteindelijk biedt het bijhouden van multimodale reizigersstromen inzichten om een beter mobiliteitsaanbod voor de reiziger neer te zetten. Met deze inzichten wordt er direct ingespeeld op de veranderende vraag van reizigers.
Bovenstaande voorbeelden zijn nog maar het begin van wat er allemaal mogelijk is met datagedreven werken. Wanneer meer data centraal ontsloten wordt, krijgen overheden de mogelijkheid datastromen te combineren en zinvolle nieuwe inzichten te genereren. Datagedreven werken zorgt dus voor betere keuzes en draagt bij aan een meer flexibel en succesvol publiek mobiliteitssysteem. Het is van belang, dat naast vervoerders, ook vervoersautoriteiten, provincies en gemeenten aan de slag gaan met data, zodat zij in staat zijn te monitoren of hun beleidsdoelstellingen worden gehaald. En wij gaan graag samen met u aan de slag!
Meer artikelen met dit thema
Appels, peren, ov en publieke mobiliteit
20 feb om 16:13 uurAfgelopen najaar berichtten verschillende media dat het openbaar vervoer er op achteruit is gegaan. Koppen als…
Staatssecretaris ontvangt eerste metrokaartje voor doorgetrokken Noord/Zuidlijn
30 jan om 09:04 uurStaatssecretaris van Openbaar Vervoer en Milieu, Chris Jansen, bezocht op woensdag 29 januari de Vervoerregio…
Ov-panel: "Het huidige concessiesysteem doet meer kwaad dan goed"
10 dec 2024In elk nummer van OV-Magazine leggen we het ov-panel een prikkelende stelling voor. Deze keer vragen we naar…
Goede bereikbaarheid voor ouderen: dichtbij of nog ver weg?
10 dec 2024Op dit moment is 20% van de Nederlandse bevolking 65 jaar of ouder en in 2040 zelfs een kwart. Desondanks ziet…
Samenwerken aan een aantrekkelijke en bereikbare regio
15 nov 2024Utrecht staat voor een enorme opgave. Het is nu al druk in en om de stad,…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Stations als visitekaartje voor het ov
1 nov 2024Stel je voor: je staat op een kleurloos, betonnen perron, de wind waait guur om je heen, en de trein laat op…