Daimler optimaliseert digitale serviceverlening
Daimler Buses breidt de digitale serviceverlening verder uit richting vervoerders. Het bedrijf ging daarvoor een partnership aan met softwarespecialist IVU Traffic Technologies, dat het laad- en depotmanagement optimaliseert. “Om kwaliteit te leveren heb je betrouwbare partners nodig”, vertelt Joost van der Bijl, directeur van EvoBus Nederland | Daimler Buses.
De vraag van ov-vervoerders naar aanvullende voertuigdata neemt snel toe, weet hij. “Maar met die data is vaak meer mogelijk dan nu gebeurt. Je kunt alleen niet alle kennis zelf in huis hebben en moet dat misschien ook helemaal niet willen.”
Daarom ging Daimler in zee met softwarespecialist IVU, dat al 45 jaar mobiliteitsoplossingen levert, en nam zelfs een aandeel van 5 procent in het bedrijf. “Door machinelearning op de data toe te passen kunnen we processen verder optimaliseren”, vervolgt Joost Smits, directeur van IVU Nederland. “Systemen efficiënter inrichten bespaart veel op de personeels- en voertuigkosten en verbetert de businesscases.”
Laad- en depotmanagement
IVU combineert daarbij de data uit de Daimler-bussen met data uit laadsystemen en gaat het laad- en depotmanagement verzorgen. De software genereert laadplannen gebaseerd op behoeften, regelt de laadinfrastructuur en houdt rekening met de voorconditionering van de bussen en de belastingslimieten van het elektriciteitsnet.
De batterijen kunnen optimaal worden geladen door rekening te houden met de temperatuur van de batterij, de state of charge en de laadduur. “Door slimmer met de batterijen om te gaan, voorkom je een boel schade en ben je ook nog eens kostenefficiënt”, zegt Smits.
Joost Smits, directeur IVU Traffic Solutions: ‘Door slimmer met de batterijen om te gaan voorkom je een boel schade en ben je ook nog eens kostenefficiënt’
Daardoor kunnen vervoerders voortaan constant het energieverbruik en het energieniveau aan boord van de bussen monitoren. Alle laadprocessen worden dynamisch verdeeld over voertuigen en laadstations, zodat opladen efficiënt en zuinig is. De continue realtime bewaking van alle voertuigen omvat ook tijdige waarschuwingen wanneer de laadtoestand daalt, zodat bijvoorbeeld onvoorziene verkeersproblemen of omleidingen niet tot een storing door een lage laadtoestand leiden.
Automatische analyses
Verbruiksanalyses tonen niet alleen het relatieve stroomverbruik van individuele voertuigen, maar geven ook de oorzaken aan, bijvoorbeeld een verhoogd energieverbruik tijdens langere stilstandtijden in de winter of zomer met open deuren of een laag recuperatiepercentage.
De geautomatiseerde evaluatie, de ‘Minimal Data Set’, levert voertuigspecifieke gedefinieerde inzetgegevens op. Het dient ter rechtvaardiging van subsidies en wordt overgemaakt aan de bevoegde autoriteiten. Deze analyse bespaart transportbedrijven veel moeite bij het opstellen van statistieken.
Groeiende vraag
Daimler en IVU hebben in het Duitse Wiesbaden (nabij Frankfurt) al een showcase lopen, vertelt Van der Bijl, waarbij een integraal depot is opgeleverd met 125 snelladers. Met hulp van het datamanagementsysteem van IVU worden 125 Daimler-bussen efficiënt én effectief geladen. Smits: “Deze showcase is belangrijk. Hoe meer voorbeelden we krijgen, hoe sneller we kunnen opschalen. Omdat de software die we gebruiken is gestandaardiseerd werkt het ook in gemengde busvloten die veel vervoerders toch wel hebben.”
Van der Bijl kijkt erg tevreden uit naar de samenwerking: “Door onze voertuigexpertise te combineren met de softwarekennis van IVU, weet ik zeker dat we klanten een betere totaaloplossing kunnen bieden.”
Dit artikel is eerder gepubliceerd in OV-Magazine 4/2022. Wilt u OV-Magazine voortaan op papier of digitaal ontvangen? Neem dan een abonnement.
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
Speciaal onderwijs, reguliere bus
11 nov om 15:49 uurLeerlingen in het speciaal onderwijs worden vaak met een taxibusje naar school en…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Uitval bussen EBS in 2023 ruim 8 procent, maar reizigersaantal stijgt
16 sep om 15:33 uurRuim 8 procent van alle bussen van EBS in de metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) viel in 2023 uit. Dat is…
Uitbreiding dienstregeling Syntus Utrecht
19 aug om 13:46 uurDe zomervakantie is bijna voorbij en steeds meer mensen gaan weer naar school of aan het werk. Syntus Utrecht…
Reactie toevoegen