Staatssecretaris Van Veldhoven van IenW maakt 150 miljoen vrij voor meer ruimte bij opstelterreinen. Dat heeft ze in een brief aan de Kamer laten weten. De extra behandel- en opstelcapaciteit is nodig, vanwege het toenemende aantal treinen.
150 miljoen voor extra opstelterreinen
Het geld zal vooral worden gebruikt om bestaande faciliteiten in de Randstad uit te breiden en te verbeteren. Door de groei van het aantal treinen moeten vervoerders nu soms improviseren door tijdelijke maatregelen of treinen op stations te laten overnachten. De behandel- en opstelcapaciteiten zijn bedoeld voor stalling, schoonmaak en klein onderhoud.
NS is blij met het toegezegde bedrag. Volgens de vervoerder dreigde er een parkeertekort voor treinen op het spoor te ontstaan. Dat kon voor komend jaar nog worden opgelost, maar met de instroom van meer nieuwe treinen zaten die oplossingen ook aan de rand van hun capaciteit. "Dit draagt echt bij aan een betere zitplaatscapaciteit en punctualiteit", aldus een woordvoerder.
De vervoerder gaat samen met ProRail kijken welke plekken uitgebreid of aangepast kunnen worden. Zo zal er op bepaalde plekken bovenleiding moeten komen. Ook zijn looppaden voor medewerkers nodig en extra beveiliging.
Meer artikelen met dit thema
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Deltaplan versterkt ov én woningbouw Noord-Nederland
2 dec 2022Drie ov-maatregelen en overheveling van tienduizenden extra woningen vanuit de Randstad naar Noord-Nederland…
Logisch dat er ruimte te kort is. Dit komt niet door meer treinen, maar door meer verschillende vervoerders die allemaal een eigen opstelterrein nodig hebben. Logistiek ging dat prima toen alles nog van NS was. Nu kan een trein van vervoerder X in de weg staan voor vervoerder Y.
Samen met het kostbare debacle op de lijn Zwolle-Kampen, Zwolle-Wierden, laat het zich niet raden wat ik vind van privatisering.
Ingediend door Jos van der Veen op za, 09/12/2017 - 15:20
Gelukkig reed vroeger de trein 1 keer per uur, water de nevenlijnen echt nevenlijnen met dito product en reden er vroeger maar één type trein. Is wel heel erg simplistisch om dan zo'n conclusie te trekken. Misschien de volgende keer even de feiten erbij vermelden, aantal treinstellen, treinlengte, ja vroeger reden er zelf wel enkele 5-jes, enz. En hoe was het onderhoud vroeger? Poeplozen op de rails bijv. ipv nu de treinen met moderne toiletten? Ja vroeger was alles prima.
Ingediend door RobertJanRoos op za, 09/12/2017 - 18:23
Paar opmerkingen:
1. NS is niet geprivatiseerd, alleen verzelfstandigd. Overheid is 100% aandeelhouder.
2. Het treinverkeer groeit al jaren aanzienlijk.
3. De opstelsporen komen in het westen. Daar is vwb reiziger verkeer NS de monopolist, afgezien van een sporadische Thalys. Dat was vroeger niet anders. Bij
Ingediend door Willem van Veen op zo, 10/12/2017 - 01:26
Reactie toevoegen