Het percentage gemiste check-uits is in 2015 gedaald naar 1,3 procent van alle ritten. Dat is een daling ten opzichte van 2014, maar nog steeds boven de afgesproken norm van 1 procent.
Aantal gemiste check-uits daalt
Dat is de belangrijkste conclusie van het herhalingsonderzoek (.pdf) van Panteia in opdracht van het NOVB naar incomplete transacties. In 2014 was 1,7 procent van de transacties nog incompleet.
In 2015 werden er 579.000 verzoeken ingediend om geld terug te krijgen. In 2014 waren dat nog 440.000 verzoeken. Het aan reizigers terugbetaalde bedrag verdubbelde bijna en nam toe van 2,7 miljoen naar 4,9 miljoen euro.
Het bedrag dat de ov-bedrijven na aftrek van de ritprijs en terugbetaling van het te veel ontvangen bedrag overhielden, daalde sterk van 16 miljoen naar 4,2 miljoen euro; een afname van bijna 75 procent. Het NOVB verwacht dat het percentage gemiste check-uits verder zal afnemen. Uit het onderzoek blijkt ook dat bij 0,4% van de 1,3% incomplete transacties de mogelijke ritprijs hoger is dan het instaptarief.
De maatregelen die zijn afgesproken na het vorige onderzoek in 2014 blijken effectief. Voorbeelden hiervan zijn het her- en bijplaatsen van in- en uitcheckpalen en het verder verbeteren van uitcheckgemist.nl. Consumentenorganisaties roepen NS, Connexxion en EBS op om zich ook bij de website aan te sluiten.
In 2018 komt er een nieuw onderzoek naar het percentage gemiste check-uits. Het onderzoek en de pilots, met betrokkenheid van de TU Delft, zijn dan ook gericht op het voorkomen van vergissingen bij de incidentele reiziger tijdens het in- en uitchecken.
Mede omdat er komende jaren meer treindiensten overgaan van NS naar regionale vervoerders, willen de consumentenorganisaties een snelle oplossing met enkelvoudig in- en uitchecken voor álle treinreizigers.
Meer artikelen met dit thema
Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus
12 apr om 11:01 uurKinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…
Fiscus versoepelt gebruik ov-abonnementen
23 nov 2023Op 25 oktober stemde de Tweede Kamer in met een fiscale versoepeling van het gebruik van ov-abonnementen. Maar…
Tariefstijgingen ov in 2024 definitief van de baan
20 nov 2023Afgelopen vrijdag 17 november maakte staatssecretaris Heijnen officieel bekend dat 300 miljoen euro beschikbaar…
‘Latente behoefte handsfree in- en uitchecken is groot’
19 okt 2023Handsfree in- en uitchecken met de smartphone: zitten die reizigers daar eigenlijk wel op te wachten? In…
Waarom spitsheffing NS wél kan werken
5 okt 2023Een meerderheid in de Tweede Kamer wees de gewenste tariefdifferentiatie van NS eind september af.…
Onbelast zakelijk ov-abonnement stap dichterbij
21 sep 2023Het moet voor werkgevers eenvoudiger worden om onbelast ov-abonnementen te…
Aandacht voor financiële toegankelijkheid groeit
18 sep 2023Zeker met de aangekondigde tariefstijgingen in het ov, is het sociale aspect van ov meer aan de orde dan ooit.…
Amsterdamse ov-tickets voor minima op Marktplaats beland
13 jun 2023Begin mei lanceerde de Vervoerregio Amsterdam de uitgifte van 730.000 gratis ov-kaarten aan mensen met een…
Reactie toevoegen