Abellio verzorgt in ieder geval de komende acht jaar het treinvervoer in East Midlands in het Verenigd Koninkrijk. Het is de vijfde Britse concessie die de NS-dochter gaat rijden.
Abellio breidt uit in Verenigd Koninkrijk
Op 10 april maakte Abellio bekend de bid op de concessie East Midlands te hebben gewonnen. Jaarlijks maken 27 miljoen reizigers gebruik van het treinvervoer in East Midlands. In deze regio liggen steden als Nottingham, Derby en Leicester.
Voor Abellio is East Midlands de vijfde concessie die het binnensleept. Zo is het bedrijf actief in Schotland (ScotRail), in Oost-Engeland (Greater Anglia), in West Midlands (met steden als Birmingham) en in Noordwest-Engeland (Merseyrail)
Investeringen
De NS-dochter investeert 700 miljoen euro in onder meer nieuwe treinen, elektrificatie van het traject Londen-Corby en verbetering van de mobiele ticketing. Zo wordt de hele Intercityvloot vervangen door nieuwe voertuigen, waardoor passagiers profiteren van ongeveer 80 procent meer zitruimte in de Intercity’s naar Nottingham, Lincoln en Londen St. Pancras.
Dit komt bovenop de 1,75 miljard euro die de Britse overheid investeert in het upgraden van het spoor, waardoor het frequenter kan worden benut. De Britste overheid wil een schoner en groener railnetwerk ontwikkelen en Abellio gaat in die ontwikkeling mee door waterstoftreinen te testen.
Rol van NS
Het bedrijf is volledig in handen van NS. De investering van 700 miljoen euro komt dus ook volledig voor rekening van NS. En dat terwijl het bedrijf begin 2017 afspraken maakte met het ministerie van Financiën, dat de investering in buitenlandse activiteiten maximaal 500 miljoen euro mag bedragen.
Volgens woordvoerder Iris Reshef beperkt dit beleidskader de risico's die NS met Abellio loopt, maar betekent het niet dat NS haar dochteronderneming geen geld mag lenen. Afgesproken is dat NS maximaal 500 miljoen euro mag lenen aan Abellio. Dat bedrag moet dan wel worden terugbetaald aan NS.
Winstgevend
Abellio is niet alleen actief in het Verenigd Koninkrijk, maar ook in Duitsland. Het bedrijf behaalde in het buitenland in 2018 een omzet van 2.824 miljoen euro en 357 miljoen in Duitsland. Abellio is in het VK in zijn geheel winstgevend voor NS, vertelt Reshef. Het netto resultaat bedroeg 26 miljoen euro.
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
Reactie toevoegen