Adjunct Arriva: nieuwe dienstregeling weer eind mei
Frank van Setten, adjunct-directeur Trein bij Arriva, pleit er voor om alle nieuwe dienstregelingen weer eind mei te laten ingaan. Dat is voor de reizigers en het personeel prettiger dan half december, als het drukker, donker en kouder is.
In 2002 is de vaste dag verschoven waarop de dienstregeling elk jaar verandert in heel Europa: van de laatste zondag in mei naar de tweede zondag in december. Voor de spoorbedrijven was dat makkelijker omdat het dienstregelingjaar dan meer overeenkomt met het boekjaar of kalenderjaar. Die verschuiving had dus vooral een interne reden. Busbedrijven sluiten meestal aan op treinen en moesten hun dienstregeling dus ook verschuiven. Van Setten noemt drie redenen om weer terug te keren naar de laatste zondag van mei.
1. Eind mei zijn er minder reizigers dan half december. Van Setten: “Ook zijn mensen in december vaak moe, kijken ze uit naar Kerstmis en hebben ze dan geen zin in veranderingen. Verder sluit ‘springen’ in mei beter aan op het schooljaar.”
2. Eind mei is het beter weer dan half december. “Als je vanwege een nieuwe dienstregeling een keer wat langer moet wachten, is dat prettiger in het zonnetje dan bij guur weer met kou en regen. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat we geen nieuwe haltepalen konden neerzetten omdat de grond al bevroren was.”
3. Eind mei is het langer licht dan half december. “Chauffeurs moeten nieuwe routes rijden, en dat gaat makkelijker met daglicht dan in het donker.”
Van Setten heeft dit verhaal aangekaart in een werkgroep van de UITP, de internationale unie van het openbaar vervoer. Hij krijgt bijval, net als van collega-vervoerders in Nederland. Maar hij weet niet goed hoe hij dit in heel Europa ingevoerd krijgt. Dat concessies half december eindigen, is volgens Van Setten geen probleem. “Dan plak je er gewoon één keer een half jaar aan vast.”
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb om 12:35 uurDe jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Oproep voor een KennisBank Bus
6 feb om 08:30 uurBeleidsmakers maken bij het ontwerp van nieuwe bushaltes en -infrastructuur onvoldoende gebruik van…
Keolis beproeft anders roosteren buschauffeurs
3 okt 2023Keolis start in januari 2024 in Almere de pilot 'Samen Roosteren', waarbij buschauffeurs online hun eigen…
Ná de innovatieve pilots
2 mei 2023Nederland heeft een goede reputatie als het om innovatie gaat en scoort hoog op de internationale lijstjes.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Aanbestedingsexpert Rosbergen trots op 25 jaar ov-werk
13 okt 2022Edward Rosbergen, dit jaar 25 jaar in dienst bij MuConsult, zag het adviesbureau uitgroeien tot gevestigde naam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
Reactie toevoegen