Amsterdam breidt vloot van elektrisch bussen verder uit
GVB bestelt 84 nieuwe elektrische bussen bij VDL. Deze 100 procent elektrisch aangedreven bussen worden vanaf 2023 in Amsterdam ingezet. Volgens dit aanbestedingscontract mag GVB nog eens 124 bussen bijbestellen bij VDL. Het aanbestedingstraject heeft ongeveer een jaar in beslaggenomen. Vanaf nu is er nog een jaar nodig voor de levering van de eerste bussen en de benodigde laadinfrastructuur.
Redactie
VDL Bus & Coach levert 30 gelede nieuwe generatie VDL Citea’s van het type LF-181 en 54 VDL Citea’s van het type LF-122. De busbouwer wordt ook verantwoordelijk voor het aanbrengen van de laadpalen voor de bussen. GVB rijdt sinds eind 2019 met elektrische bussen. Momenteel er rijden al 44 en in de zomerperiode stromen er nog 31 extra in, waardoor het totaal aantal elektrische bussen uitkomt op 75. Met de nieuwe bestelling zal in 2023 de meerderheid van de vloot uit elektrische bussen bestaan. De bussen van deze bestelling moeten vanaf medio 2023 gaan rijden op de lijnen 37, 38, 41, 44, 47, 49, 62 en 63.
Routekaart Amsterdam Klimaatneutraal 2050
Amsterdam maakt onder meer met deze bestelling werk van het verder reduceren van CO2-uitstoot in de stad. De gemeente heeft hiervoor de ‘Routekaart Amsterdam Klimaatneutraal 2050’ ontwikkeld. Amsterdam vermindert in 2025 haar CO2-uitstoot met 5%, in 2030 met 55% en in 2050 met 95% in vergelijking met de uitstoot in 1990. Onderdeel van deze ambitie is dat GVB in 2025 volledig uitstootvrij busvervoer levert. GVB, Vervoerregio en gemeente Amsterdam hebben daarover Zero-Emissie-Transitie-afspraken gemaakt.
Financiering
Voor deze order en onder meer ook de vervanging van metro’s heeft GVB in 2019 een lening afgesloten, waarbij de Vervoerregio zich garant heeft gesteld en de kapitaallasten draagt. Daarnaast draagt de Europese Unie bij de financieringsfaciliteit voor Europese verbindingen en het Rijk via de regeling Demonstratie Klimaattechnologieën en -innovaties in transport (DKTI).
Innovatie
Nieuw aan de te leveren Citea-bussen zijn batterijen in de vloer, een composiet zijwand uit één stuk, slim energiemanagement, een uitgekiend klimaatsysteem en een ergonomische chauffeursomgeving. Daarnaast bestaat het productengamma uit vier lengtevarianten en vijf types. Ook is de range van de nieuwe generatie Citea’s verbeterd.
Meer artikelen met dit thema
Latere start elektrische bussen Roosendaal vanwege netcongestie
9 dec om 12:37 uurBij de start van de nieuwe concessie in West-Brabant komende zomer zullen de bussen in en rond Roosendaal nog…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
Speciaal onderwijs, reguliere bus
11 nov om 15:49 uurLeerlingen in het speciaal onderwijs worden vaak met een taxibusje naar school en…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Uitval bussen EBS in 2023 ruim 8 procent, maar reizigersaantal stijgt
16 sep om 15:33 uurRuim 8 procent van alle bussen van EBS in de metropoolregio Rotterdam-Den Haag (MRDH) viel in 2023 uit. Dat is…
Reactie toevoegen