Als Nederland ‘De Berg’ bouwt, dan moet het gevaarte naast een Intercitystation en een snelweg met een grote P+R komen te liggen. Dat schrijft het bureau TransTec in de verkenning ‘Een bereikbare Berg’.
Automatisch vervoer voor 'De Berg'
Het idee om ergens in Nederland een berg van twee kilometer hoog te bouwen komt van sportjournalist Thijs Zonneveld van dagblad De Pers. Duurzaamheid, innovatie en sport zijn de drie pijlers onder het project. Dat betekent volgens TransTec dus ook duurzaam en innovatief vervoer (.pdf).
Het bureau heeft twee locaties onderzocht: bij Hoek van Holland en naast de Afsluitdijk. Beide hebben als nadeel dat daar nu geen Intercity uit Amsterdam/Schiphol, Rotterdam en Utrecht in de buurt komt, waardoor de naar schatting 15 tot 20 miljoen bezoekers per jaar extra zouden moeten overstappen als ze met de trein komen.
In en op De Berg kiest TransTec voor automatisch en elektrisch collectief vervoer. Bijvoorbeeld razendsnelle liften voor verticaal vervoer en automatische mini-metro’s voor horizontaal vervoer, aangevuld met kabelbanen, tandradbanen en sleepliften op de flanken voor fietsers en skiërs. Het lastige is dat het vervoersysteem pieken moet aankunnen zoals de eerste sneeuwdag, de eerste zonnige lentedag, schoolvakanties en evenementen.
Meer artikelen met dit thema
De Nederlandse metromythe
24 nov 2023Mensen in grote steden verlaten massaal het ov, ziet bouwkundig ingenieur Wolfgang Spier op basis van rapporten…
'Het is tijd voor een kritisch tegengeluid’
18 aug 2023De stichting Freedom of Mobility werd in 2010 opgericht door machinist Wouter van Gessel en heeft een visie op…
‘Toon geen kleine vertragingen meer op boordcomputers’
24 apr 2023Tijdens de cao-onderhandelingen in het streekvervoer bleek dat veel buschauffeurs een hoge werkdruk ervaren.…
‘Innovaties beginnen vanuit een ander perspectief'
7 apr 2023Marco te Brömmelstroet werd binnen, maar vooral buiten de mobiliteitswereld bekend vanwege het boek Het recht…
In vier stappen meer grip op mobiliteitsarmoede
9 feb 2023Hoewel de aandacht voor mobiliteitsarmoede groeit, experimenteren overheden nog hoe ze ermee moeten omgaan.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Wat wil de niet-ov-reiziger?
5 jan 2023Nederland staat voor een aantal grootschalige en meerjarige opgaven die schreeuwen om een duurzamer…
‘De reizigers zijn er, nu de stoelen nog’
12 dec 2022Een grote groep werkgevers, verenigd in de coalitie Anders Reizen, wil in 2030 al zijn zakelijke reizen naar…
Reactie toevoegen