De Beierse regionale spoorautoriteit BEG wil samen met Deutsche Bahn Regio een app ontwikkelen, waarin reizigers kunnen aangeven of en welke aansluitende verbinding zij willen halen. Naar eigen zeggen is dit de eerste app met deze functionaliteiten in Europa.
Beieren wil app voor treinaansluitingen
Een dergelijk app moet onder meer gekoppeld worden aan het elektronisch spoorboekje van de deelstaat Beieren, maar de app zou ook voor verbindingen buiten Beieren moeten werken. Voor het halen van aansluitingen moeten de reizigers nu nog persoonlijk terecht bij de conducteur van de trein.
Na een succesvol verlopen en hoopgevend pilotproject gezamenlijk met DB Regio Bayern, startte BEG een aanbesteding voor de verdere ontwikkeling van de app. Een grootschalige uitrol in het regionale vervoer in de Zuid-Duitse deelstaat moet in de tweede helft van 2022 plaatsvinden.
Eisen
De app moet zo geprogrammeerd worden, dat die gekoppeld kan worden aan digitale reisplanners. Ook moeten reizigers bij het plannen van de reis hun aansluitingswensen kenbaar kunnen maken. Daarmee kan in de treinexploitatie op voorhand rekening worden gehouden.
In geval van vertraging kunnen reizigers zelf de wens kenbaar maken middels de app dat ze de aansluiting willen halen. Daarvan worden de vervoerder en vervoerscoördinator op de hoogte gesteld, die weer op zijn beurt de reiziger informeert of de aansluiting gegarandeerd wordt. In de beslissing is de Duitse infrabeheerder DB Netz betrokken, die afweegt of een aansluiting kan worden behouden of dat punctualiteit de prioriteit heeft. Ook andere reizigers worden geïnformeerd, bijvoorbeeld via reisinformatieschermen in de trein.
BEG zegt dat dit het eerste systeem in Europa is dat deze mogelijkheden biedt. Met een Europabrede aanbesteding hoopt de Beierse vervoerautoriteit de juiste partner te vinden voor het ontwikkelen en uitrollen van deze nieuwe digitale informatie voor reizigers. Met het nieuwe systeem zouden de beperkingen van menselijke informatieuitwisseling en beslissingen verdwijnen en vervangen worden door een meer betrouwbaar en sneller opererend digitaal systeem dat beter inspeelt op de wensen van de reiziger.
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
Arriva geeft boost aan flexibele Vlinder
23 okt 2023De flexibele halte tot halte-dienst van Arriva, de Vlinder, is in een nieuw jasje gestoken. Het kent…
Werken aan publieke mobiliteit
24 jul 2023In de huidige mobiliteitswereld is de term openbaar vervoer toe aan een upgrade, schrijft Mobycon-adviseur…
Kansen en kennisvragen rond automatisering ov-diensten
30 jun 2023Het is allang niet meer de vraag óf geautomatiseerd rijden mogelijk is, maar hooguit wanneer het gemeengoed…
Bus rapid transit broodnodig
9 jun 2023Naast ons kantoor in Hilversum ligt een gloednieuwe busbaan. Inwoners van ’t Gooi reizen via deze baan snel…
Kabelbaanvervoer: hoe serieus moeten we dat nemen?
2 jun 2023Een kabelbaan is een exoot in ov-land, vaak als proefballon gebruikt en iets waar snel lacherig over gedaan…
In vier stappen meer grip op mobiliteitsarmoede
9 feb 2023Hoewel de aandacht voor mobiliteitsarmoede groeit, experimenteren overheden nog hoe ze ermee moeten omgaan.…
Is de hype van MaaS voorbij?
7 nov 2022De landelijke MaaS-pilots lopen ten einde en lijken, mede door corona, niet te hebben bereikt waarop de sector…
Opvallend dat hier bij MaaS in Nederland zelfs nog nooit over nagedacht is. Het laat weer o zo pijnlijk duidelijk zien dat MaaS een technocratisch beleidspraters-speeltje is, en dat er nog steeds volstrekt niet vanuit de reiziger wordt gedacht. Op het NL-spoor wordt in de capaciteitsplanning ook niet naar het kwaliteitsniveau van aansluitingen gekeken. Vooral opknippen, compartimenteren en om zeep helpen van aansluitingen is favouriet, “want dat is goed voor de punctualiteit”. Van de treinen, uiteraard. Niet die van de reiziger. Die jaag je weg.
Ingediend door Ing. ACF Sierts op ma, 21/06/2021 - 10:19
Reactie toevoegen