De Belgische i6/i10-rijtuigen worden tot nader order niet meer ingezet op de treindienst tussen Amsterdam en Brussel. Dat is besloten na inspectie door de ILT.
Belgische Benelux van het spoor gehaald
Vorige week berichtte OV-Magazine over klachten van rijdend personeel. De deuren van de Belgische rijtuigen vereisten een andere aanpak dan de deuren van de Nederlandse. In enkele gevallen sloten de deuren daardoor niet goed en vlogen ze weer open - soms zelfs tijdens de rit. Naar aanleiding daarvan besloot NS al eigen personeel niet meer op de rijtuigen in te zetten.
Gisteren heeft de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) een i6-rijjtuig onderworpen aan een inspectie. Ook de NMBS heeft de staat van de rijtuigen gecontroleerd. De Belgen vonden geen technische mankementen. In overleg met ILT en NMBS heeft NS daarop besloten de rijtuigen niet meer in te zetten, totdat de oorzaak van het euvel achterhaald is.
Het opschorten van de i6/i10-rijtuigen stelt NS voor een logistieke uitdaging. 12 van de 32 ritten worden sinds begin mei uitgevoerd met Belgische rijtuigen. Ze dienden ter vervanging van ICR-rijtuigen die momenteel in Haarlem worden opgeknapt om ingezet te kunnen worden op de HSL. Waar mogelijk vult NS de dienstregeling op met eigen materieel.
De afgelopen dagen was de treindienst door Brussel ook al verstoord door spoorwegstakingen in België. Ook vandaag en morgen wordt er gestaakt. Uitval van ritten heeft overigens geen invloed op de concessie, aangezien het geen kpi is.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Spoordijken misschien niet goed genoeg voor zwaardere en langere treinen
11 dec 2023Er is meer onderzoek nodig naar de stabiliteit van spoordijken om zeker te weten dat deze grond het groeiende…
BRT: Kansrijk, maar gemakkelijk noch goedkoop
1 dec 2023Dit artikel is een voorpublicatie van het boek ‘Betere bus’, over BRT en andere vormen van hoogwaardig…
Hoe ontwerp kan bijdragen aan (on)toegankelijkheid
25 sep 2023Blog: Oplossing voor verdwijning van bushaltes?
2 mei 2023PBL: (1)500 bushaltes minder in vijf jaar
2 mrt 2023Het aantal bushaltes is de afgelopen vijf jaar met 527 afgenomen, inventariseerde tv-programma Pointer. Volgens…
Blinde vlek ov-gevaar andere weggebruikers
13 dec 2022Het openbaar vervoer is uitermate veilig voor de inzittenden van trein, tram en bus, maar er is een blinde vlek…
Reactie toevoegen