Door openbaar vervoer te integreren met de ontwikkeling van vastgoed zijn kosten te besparen en hogere inkomsten te behalen. De kunst is een goede aanbesteding te organiseren, schrijven Erik van der Staak, Esther Geuting en Jorn Matthijsse in OV-Magazine.
'Benut waardestijging vastgoed voor investeringen in ov'
Ov/ro-integratie kan leiden tot 25 procent lagere kosten door efficiencyvoordelen, het kan de vastgoedwaarde met 10 tot 15 procent verhogen en kan zorgen voor een stijging van 10 tot 20 reizigers per dag per 1000 vierkante meter vastgoed.
Een succesvoorbeeld van die integrale benadering is Kopenhagen. Daar zijn voormalige militaire terreinen verkocht voor de ontwikkeling van een nieuw stadsdeel. De te ontwikkelen metrolijn zorgde voor een beter bereikbaarheidsperspectief, wat leidde tot sterk stijgende grondprijzen. De opbrengsten uit de verkoop van de grond zette Kopenhagen rechtstreeks in voor de financiering van de metrolijn. Die aanpak, ‘value capturing’, is ook mogelijk in Nederland. Onder voorwaarden uiteraard, aldus de auteurs.
Meer artikelen met dit thema
‘Vergeet de belevingswaarde niet’
30 nov 2023“Belevingsonderzoek krijgt steeds meer aandacht”, constateert belevingsonderzoeker Rick Schotman van Goudappel…
De Nederlandse metromythe
24 nov 2023Mensen in grote steden verlaten massaal het ov, ziet bouwkundig ingenieur Wolfgang Spier op basis van rapporten…
Bouwen boven het spoor heeft toekomst
2 nov 2023Met de woningbouwopgave en mobiliteitstransitie voor de deur, gecombineerd met de wens om groengebieden te…
'Het is tijd voor een kritisch tegengeluid’
18 aug 2023De stichting Freedom of Mobility werd in 2010 opgericht door machinist Wouter van Gessel en heeft een visie op…
Minder bushaltes alléén niet gelijk aan minder bereikbaarheid
14 aug 2023Dat steeds meer bushaltes verdwijnen is een feit. Maar dat betekent niet per se dat de bereikbaarheid…
Barneveld-Noord kan goede energiehublocatie zijn
10 aug 2023Barneveld-Noord kan een goede energiehublocatie zijn, vertellen burgemeester Jacco van der Tak en wethouder…
'De maatschappelijke impact van toegankelijke stations is onbetaalbaar’
28 jul 2023Als programmamanager Toegankelijkheid bij ProRail was Bram ’t Mannetje acht jaar lang verantwoordelijk voor het…
Purmerend: van autostad naar ov-stad
10 jul 2023In den beginne bevond zich er louter natte veengrond, maar inmiddels kent ‘autostad’ Purmerend vooral autowegen…
Reactie toevoegen