Nachtbussen van Arriva gaan in het weekeinde de treinen vervangen tussen Brabant en de Randstad. Provincie en gemeenten betalen drie ton voor een driejarige proef.
Brabant zet nachtbus in naar Randstad
Na een jarenlang kwakkelend bestaan van de nachttreinen schakelt de provincie Noord-Brabant Arriva in om nachtbussen te rijden tussen de grote Brabantse steden en Rotterdam/Utrecht. De bussen rijden vanaf 19 december in de nacht van vrijdag op zaterdag en van zaterdag op zondag tussen 02.00 en 04.00 uur.
Het gaat om de verbindingen Rotterdam–Dordrecht–Breda–Tilburg–Eindhoven, Utrecht–’s-Hertogenbosch–Eindhoven en Tilburg–'s-Hertogenbosch. Tussen 's-Hertogenbosch en Tilburg stoppen de nachtbussen ook in Vlijmen, Drunen, Waalwijk, Sprang-Capelle, Kaatsheuvel en Loon op Zand.
NS vroeg voor het voortzetten van het Brabantse nachtnet ruim 700.000 euro per jaar omdat de nachttreinen verre van rendabel zijn. Door de treinen te vervangen door bussen zijn de kosten nog maar ongeveer een ton per jaar. Een proef van drie jaar kost 300.000 euro, waarvan Brabant de helft betaalt en de gemeenten Eindhoven, 's-Hertogenbosch, Breda, Tilburg en Dordrecht de andere helft.
Gedeputeerde mobiliteit Christophe van der Maat: "Voortzetting van Nachtnet met treinen vraagt om een te grote investering in verhouding tot het aantal reizigers. Maar we vinden het wel belangrijk dat Brabant ook in de nachtelijke uren met openbaar vervoer bereikbaar blijft. Je moet na het bezoeken van een concert of een avondje uit nog wel thuis kunnen komen.”
De 300.000 euro voor ‘Nachtnet Bus’ zijn aanloopkosten en kosten voor monitoring en marketing. Arriva verwacht het nachtnet na de driejarige proefperiode kostendekkend te kunnen exploiteren. Mochten de bussen te weinig passagiers trekken, dan kan de pilot tussentijds worden stopgezet.
Het kaartje voor de late nachtbus, dat tussen 6 en 12 euro kost, is vooralsnog alleen bij de chauffeur verkrijgbaar. Arriva laat in elke nachtbus een beveiliger meerijden. Ervaringen met het nachtelijk vervoer in Breda en Tilburg laten zien dat dit voldoende is.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Dat er 's-nachts voortaan OV mogelijkheden zijn per bus is echt goed nieuws!. Mijn vraag is of ik ook de tijden van-naar v.v. ergens op de website kan vinden.
vr. gr. Ineke
Ingediend door Ineke van Helvoort op do, 28/01/2016 - 13:12
Reactie toevoegen