Het college van B&W van Leiden heeft bepaald dat het nieuwe busstation bij Leiden Centraal blijft op de plaats waar het nu is. Tegen de voorkeurslocatie aan de andere kant van het spoor, het Terweepark, was te veel verzet gerezen.
Busstation Leiden blijft op huidige locatie
Het college beloofde begin dit jaar om de verhuizing van het busstation naar het Terweepark te vergelijken met de huidige locatie. De gemeenteraad zou dan eind dit jaar de knoop mogen doorhakken. Maar dat doet het college nu zelf al. Verder uitstel van de locatiekeuze houdt allerlei bouwplannen rond Leiden Centraal op, en daar wil het college een eind aan maken.
Het voornemen om het busstation naar het kleine Terweepark te verhuizen leverde de gemeente veel kritiek op. Omwonenden protesteerden tegen de vele extra bussen langs hun woning, terwijl de provincie en de regiogemeenten opzagen tegen de extra investeringen en de onaantrekkelijke ligging ten opzichte van het station.
Het college van Leiden belooft dat het nieuwe busstation goed wordt ingepast. Mogelijk wordt het in de toekomst geïntegreerd met het station, zodanig dat het een mogelijke uitbreiding van Leiden Centraal niet belemmert. Rond het busstation komt een ‘levendige plint waarmee de pleinfunctie wordt versterkt’, aldus het college.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec 2024Het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec 2024De Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov 2024Op 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov 2024OV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov 2024Daimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt 2024Het OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt 2024Het Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt 2024De provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Misschien kan leiden een voorbeeld nemen aan Breda. Daar is het busstation ook deel geworden van een gebouw.
Dan wachten de busreizigers eindelijk eens in een overdekte ruimte zonder wind en regen.
Peter
Ingediend door PeterHaaswijk op vr, 22/09/2017 - 10:46
Als je de euro's meeneemt om een volkomen nieuw stationsgebouw te bouwen, dan kan het, maar misschien eerst eens gaan sparen?
Ingediend door Alexander op vr, 22/09/2017 - 13:30
Een nieuw stations gebouw is niet nodig voor een verbeterd busstation. Maar het zou wel beter zijn. Wachten op de bus is altijd al oncomfortabel geweest. Een veranderd stations gebouw zal nodig worden als er een tram naar Leiden CS zou komen.
Peter
Ingediend door PeterHaaswijk op di, 26/09/2017 - 16:36
Ik zeg doen, die tram!
Ingediend door vik op vr, 29/09/2017 - 13:44
Elke verandering is niet altijd een verbetering, zei mijn inmiddels overleden vader eens, en dat geldt zeker voor het busstation Leiden dat nu bij de hoofdingang direct zichtbaar is voor de reizigers. Betere schuilmogelijkheden en goede reisinformatie zijn enkele punten die meer zoden aan de dag legt en als er een tram komt, zoals ooit de bedoeling was geweest, dan is dat zeker de kerst op de taart...!
Frans Eekhout
Ingediend door Frans Eekhout op vr, 29/09/2017 - 23:23
Reactie toevoegen