Na 15 maart likt de ene partij zijn wonden, viert een ander een feestje en gaat politiek Den Haag door met de volgende ronde: de formatie. Een gekoesterde wens van de sector is een minister van Mobiliteit. Of die er ook komt is koffiedik kijken. Een aantal kanshebbers voor een bewindsliedenpost op Infrastructuur en Milieu.
Dertien politici ‘genoemd’ voor IenM
Dit lijstje van potentiële bewindslieden is, zo vlak voor de formatie, inmiddels een traditie. Tot nu toe werd het altijd iemand die daar helemaal niet op voorkwam. En toch doen we weer een dappere poging. Al was het alleen maar dat, mocht u zichzelf terugzien, u in ieder geval prof. dr. ir. W. Akkermans van Van Kooten en De Bie kunt aanhalen: “Ik word genoemd!” Wij achten deze mensen kansrijk, op alfabetische volgorde:
Conny Bieze (VVD)
Laat van zich horen als gedeputeerde in Gelderland. Was woedend toen het Rijk met een mager bedrag voor het regionale spoor over de brug kwam. Durft te experimenteren. Zo liet ze Nederland kennismaken met de WEpod, het zelfrijdende wagentje in de omgeving van Wageningen Universiteit, kon Connexxion Breng flex uitrollen in Arnhem en Nijmegen en kwam er een vergaand plan om met een flexnet de onderkant van de markt te blijven bedienen. Inmiddels zit ze in haar tweede termijn als provinciebestuurder en wordt het wellicht tijd voor een volgende stap.
Patrick van der Broeck (CDA)
Limburgser dan Van der Broeck krijg je ze niet veel. Zette als gedeputeerde zijn provincie op de kaart als het om ov gaat. Leidde bestuurlijk de avontuurlijke gecombineerde trein- busaanbesteding die uitmondde in een van de grootste schandalen die het Nederlandse ov ooit heeft gekend. Maar daar kon hij niets aan doen. Van der Broeck heeft zijn persoonlijke betrokkenheid bij het ov nooit onder stoelen of banken gestoken en bemoeide zich soms tot in detail met de uitvoering van het beleid. Iedereen vond het jammer dat hij vertrok. Nu is hij dijkgraaf. We vermoeden dat hij ergens anders beter op zijn plek is. Hopelijk is de reistijd Oirlo–Den Haag een beetje te doen.
Bruno Bruins (VVD)
UWV-bestuursvoorzitter Bruins was al eens directeur van ZWN en HTM, alhoewel dat verleden aardig grijs begint te worden. Iets verser is zijn lidmaatschap van de raad van bestuur van Connexxion. Ook was hij wethouder van Verkeer in Den Haag. Zijn Haagse ervaring gaat nog verder terug: in 2006 en 2007 was hij onder het kabinet-Balkenende III staatssecretaris van OCW. Mag in zijn vrije uurtjes graag een stukje voor de Telegraaf tikken.
Eppo Bruins (ChristenUnie)
Zit nog niet zo lang in de Kamer (hij volgde Arie Slob op), maar weet desalniettemin toch indruk te maken in Den Haag. Bij vertrek van zijn persoonlijk medewerker Frank Visser kreeg hij van deze ov-fanaat een mooi spoorplan voor 2040 mee. Die kaart hangt nog steeds op de werkkamer van Bruins en niet voor de sier. Ook niet onbelangrijk: Bruins heeft bestuurlijke ervaring. Hij stond aan het hoofd van Technologiestichting STW, Neerlands grootste financier van wetenschappelijk onderzoek.
Sharon Dijksma (PvdA)
Hoe groot de kans is dat de PvdA weer in een volgende regering komt, laten we in het midden. Maar als het gebeurt, is de logische opvolger van Sharon Dijksma: Sharon Dijksma. Deze charmante Twentse heeft in anderhalf jaar behoorlijk orde op zaken weten te stellen op IenM. Maar wel op zo'n manier dat ze nog met iedereen door een deur kan. Zou het ook goed doen als minister. Heeft als Kamerlid al ov in haar portefeuille gehad en weet dus hoe het is aan de andere kant.
Ineke van Gent (GroenLinks)
Van Gent zat jarenlang in de Tweede Kamer voor GroenLinks en heeft ervaring op het dossier als Kamerlid. Sinds 2014 regiodirecteur Noord-Oost bij NS en lijkt het daar prima te doen. Ging niet zo lekker weg bij GroenLinks toen ze uit de school klapte in de Volkskrant over het niet functioneren van het partijbestuur. Dat lijkt echter vergeven en vergeten, want ze staat als lijstduwer op het verkiezingsbiljet. Houd ook haar tweets in de gaten. Die worden steeds politieker.
Fleur Gräper (D66)
Is op dit moment gedeputeerde voor onder meer Mobiliteit in de provincie Groningen. Maar ze heeft ook al in de landelijke partij meegedraaid als voorzitter. Weet met de nodige energie het ov in het Noorden op de kaart te zetten. Ook onder moeilijke omstandigheden, zoals het ongeval bij Winsum of de aan gort gevaren Friesenbrücke. De aanbesteding van het regionale spoor in de provincie is op z'n zachtst gezegd ambitieus te noemen met een kwartierdienst op grote delen van het net.
Eddy van Hijum (CDA)
Van Hijum had meer dan tien jaar Kamerervaring (onder meer op mobiliteit) toen deze Fries in 2014 naar Overijssel verkaste om daar het CDA te gaan leiden. Werd daar gedeputeerde van Economische Zaken en probeert sindsdien met tomeloze energie te laten zien dat er meer is dan de Randstad, als het om geld verdienen gaat. Deze hardloper voor de regio zou wel eens hoge ogen kunnen gooien bij de provincies in de periferie.
Lot van Hooijdonk (GroenLinks)
Van Hooijdonk is op dit moment wethouder van Mobiliteit, Verkeer, Duurzaamheid en Milieu in Utrecht. Met 39 jaar zou ze ongetwijfeld een van de jongere bewindspersonen worden. Ze heeft een goede staat van dienst bij Rijkswaterstaat waar ze onder meer meeadviseerde over de tot nu toe nog nooit ingevoerde kilometerheffing. In Utrecht zorgde ze letterlijk en figuurlijk voor een frisse wind door alle dieselauto's van voor 2001 uit het centrum te verbannen. Hield haar rug recht in dit zware dossier en kreeg uiteindelijk ook gelijk van de rechter.
Alexandra van Huffelen (D66)
Verloor in 2013 weliswaar de strijd om het voorzitterschap van D66 aan die andere kanshebber op IenM: Fleur Gräper. Maar deze GVB-directeur en oud-voorzitter van de Fietsersbond zit erg goed in mobiliteit, al kan niet iedereen aan de uitvoerende kant overweg met haar stijl. Gelukkig heeft ze ook politieke ervaring als wethouder in Rotterdam. Was ze aan die zijde van het spectrum wellicht beter op haar plek? De vraag is of het politiek geaccepteerd wordt dat er een D66’er op het spoordossier komt te zitten. NS-topman Roger van Boxtel is immers ook van D66-signatuur. Daar heeft Gräper ook last van.
Paulus Jansen (SP)
Jansen, op dit moment net als Lot van Hooijdonk wethouder Utrecht (Wonen, Bouwen en Sport), was tot zijn vertrek naar Utrecht voorzitter van de vaste Kamercommissie IenM. Maakte zich in de Kamer vooral druk om geluid, maar mocht zich ook graag met het spoor bemoeien. Is, zoals een SP’er betaamt, geen fan van al te veel strapatsen van NS en de splitsing van het hele spoorbedrijf.
Arie Slob (ChristenUnie)
Deze oud-fractievoorzitter van de ChristenUnie had al een tijdlang ov in z’n portefeuille als Kamerlid. Stond daarin bekend als een man met hart voor de zaak. Sowieso komt ov er goed vanaf binnen de ChristenUnie; kijk bijvoorbeeld naar hun ambitieuze spoorplan voor 2040. Slob kondigde eind 2015 zijn vertrek uit de politiek aan en ging weer terug naar Zwolle, waar hij aan het hoofd kwam van het Historisch Centrum Overijssel. De voornaamste reden was om meer tijd aan zijn gezin te besteden. Maar wie weet kan een uitdaging als bewindspersoon op IenM hem toch weer verleiden het Haagse op te zoeken.
Floor Vermeulen (VVD)
Vermeulen is een van de jonge rijzende sterren binnen zijn partij. Ondank zijn 32 jaar mag hij al bogen op een behoorlijke staat van dienst. Doorliep menig talentenklasje en formeerde al twee keer een nieuw college van Gedeputeerde Staten in Zuid-Holland. In het laatste college nam hij gemakshalve dan maar ook plaats, na vijf jaar fractievoorzitterschap in Provinciale Staten. De portefeuille: Verkeer en Vervoer. Acht de partij dit politieke wonderkind nu klaar voor het grote werk?
Lees ook: Deze dossiers krijgt de opvolger van Dijksma voor de kiezen
Bij het thema van dit artikel betrokken organisaties
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
NS toont rode cijfers, treinkaartjes duurder in 2025
27 feb om 12:35 uurDe jaarcijfers van NS laten geen positief beeld zien. In 2023 was het operationele verlies 191 miljoen euro.…
Oproep voor een KennisBank Bus
6 feb om 08:30 uurBeleidsmakers maken bij het ontwerp van nieuwe bushaltes en -infrastructuur onvoldoende gebruik van…
Keolis beproeft anders roosteren buschauffeurs
3 okt 2023Keolis start in januari 2024 in Almere de pilot 'Samen Roosteren', waarbij buschauffeurs online hun eigen…
Ná de innovatieve pilots
2 mei 2023Nederland heeft een goede reputatie als het om innovatie gaat en scoort hoog op de internationale lijstjes.…
Irias verbetert toegankelijkheid ov-haltes met data
2 feb 2023In het Bestuursakkoord Toegankelijkheid OV 2022-2032 is afgesproken dat reisinformatie eenvoudiger en…
Aanbestedingsexpert Rosbergen trots op 25 jaar ov-werk
13 okt 2022Edward Rosbergen, dit jaar 25 jaar in dienst bij MuConsult, zag het adviesbureau uitgroeien tot gevestigde naam…
Blog: Vier handvatten voor Kamerdebat NS-concessie
22 aug 2022In 2024 loopt de concessie van NS voor het hoofdrailnet af. Het vorige kabinet heeft besloten om NS onderhands…
Reactie toevoegen