HTM heeft een app gelanceerd waarmee dagjesmensen een digitaal kaartje kunnen kopen voor de bussen en trams in de Haagse concessies.
Digitaal HTM-kaartje ook voor groepen
Daarmee is HTM de eerste stadsvervoerder in Nederland die zo’n app in de markt zet. HTM heeft zich laten inspireren door een soortgelijke initiatieven in Las Vegas en Londen. De appbouwer die daar voor verantwoordelijk was, is ook door HTM ingeschakeld. Voorlopig biedt de HTM Ticket app drie kaartjes aan. In de toekomst kunnen dat er meer worden.
Na het downloaden en installeren van de app op een iPhone of Android-telefoon, kan de reiziger kiezen uit een Uurnetkaart van 3,50 euro, een Dagkaart van 6,50 euro of een Kinder Dagkaart van 2,50 euro. In- en uitchecken is niet nodig. De klant moet het kaartje alleen activeren aan het begin van de reis. Daarna is er geen verbinding met internet meer nodig.
Geen poortjes
Handig is dat een gezin of een groep op één smartphone kan reizen met daarop verschillende digitale kaartjes. Dat is mogelijk omdat er in het vervoergebied van HTM geen poortjes staan. Het digitale kaartje is een uitkomst voor dagjesmensen, en anderen die geen OV-chipkaart of contant geld bij zich hebben. De prijzen zijn gelijk aan die van de papieren kaartjes. De betaling verloopt via iDeal of een creditcard.
In de tram kaartjes kopen met contant geld kan nog bij de kaartverkoopautomaten in de RandstadRail-trams. In de automaten van de nieuwe grijs-rode stadstrams kan bovendien met pinpas en creditcard worden betaald. Ook kunnen reizigers nog papieren kaartjes kopen met contant geld bij de buschauffeur of trambestuurder in de oude beige-rode stadstram. Uit veiligheidsoverwegingen wil HTM het betalen met contant geld op de voertuigen op termijn volledig afschaffen.
Meer artikelen met dit thema
Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus
12 apr om 11:01 uurKinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…
Fiscus versoepelt gebruik ov-abonnementen
23 nov 2023Op 25 oktober stemde de Tweede Kamer in met een fiscale versoepeling van het gebruik van ov-abonnementen. Maar…
Tariefstijgingen ov in 2024 definitief van de baan
20 nov 2023Afgelopen vrijdag 17 november maakte staatssecretaris Heijnen officieel bekend dat 300 miljoen euro beschikbaar…
‘Latente behoefte handsfree in- en uitchecken is groot’
19 okt 2023Handsfree in- en uitchecken met de smartphone: zitten die reizigers daar eigenlijk wel op te wachten? In…
Waarom spitsheffing NS wél kan werken
5 okt 2023Een meerderheid in de Tweede Kamer wees de gewenste tariefdifferentiatie van NS eind september af.…
Onbelast zakelijk ov-abonnement stap dichterbij
21 sep 2023Het moet voor werkgevers eenvoudiger worden om onbelast ov-abonnementen te…
Aandacht voor financiële toegankelijkheid groeit
18 sep 2023Zeker met de aangekondigde tariefstijgingen in het ov, is het sociale aspect van ov meer aan de orde dan ooit.…
Amsterdamse ov-tickets voor minima op Marktplaats beland
13 jun 2023Begin mei lanceerde de Vervoerregio Amsterdam de uitgifte van 730.000 gratis ov-kaarten aan mensen met een…
Goed initiatief alleen jammer dat in een gebied verschillende vervoerders rijden die ieder hun eigen tarief hanteren. Maak de kaart voor een vervoersgebied ipv een vervoerder. Daar kunnen toeristen ook mee uit de voeten. Systeem nu is ronduit onhandig en duur!
Ingediend door Peter Brok op zo, 26/03/2017 - 12:31
Nog erger is dat elke vervoerder zijn eigen app heeft. Een wildgroei aan apps en mogelijkheden. Waarom niet onderbrengen in 1 landelijke? Zeker voor de toeristen geen touw aan vast te knopen. Ik snap dat elke partij zijn data niet bij de concollega wil hebben liggen maar dit is ook onoverzichtelijk.
Ingediend door W00fer op wo, 29/03/2017 - 02:06
Het is wel een goed idee maar 1) waarom moet ieder vervoerder zijn eigen app hebben? 2)voor toeristen is helaas niet handig. Dus ik zie ruim voor verbeteringen!
Ingediend door Jan De Boer op wo, 21/06/2017 - 09:41
Reactie toevoegen