Dordrecht behoudt in ieder geval nog twee jaar lang haar Intercityverbinding met Breda. Staatssecretaris Dijksma heeft de Kamer toegezegd daarvoor geld vrij te maken. De Intercity gaat eens per uur rijden.
Dordrecht houdt beperkte Intercity met Breda
Dijksma komt daarmee tegemoet aan de motie die de D66 had ingediend en vragen van de ChristenUnie. Dordrecht dreigde haar Intercitystop richting Breda te verliezen, omdat de verbinding tussen Den Haag en Venlo vanaf december via de HSL gaat rijden. Dat leidde tot luide protesten uit de Drechtstad; Breda zou nu immers alleen twee keer per uur per Sprinter te bereiken zijn.
Dijksma schrijft aan de Kamer dat er de afgelopen maanden diverse varianten onderzocht zijn op logistieke inpasbaarheid, attractiviteit voor de reiziger en exploitatiekosten. Een doorgaande ic-verbinding is volgens haar niet mogelijk zonder de voordelen van het HSL-aanbod van grote groepen reizigers teniet te doen. Het alternatief is daarom een pendelintercity die een keer per uur gaat rijden tussen Dordrecht en Breda. Doorgaande reizigers moeten dus overstappen.
Dijksma legt voor 2017 en 2018 in ieder geval het benodigde bedrag bij, vanwege de gevolgen voor het Fyra-alternatief voor de regio. Voor de tijd daarna gaat ze in gesprek met NS en de regio voor een strurele oplossing.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Dus alleen om reizend van Dordrecht naar Breda en verder met alle geweld de 3 gruwelijke tussenhaltes Prinsenbeek. Lage Zwaluwe en Dordrecht Zuid over te slaan (= rijtijdwinst 6 minuten) ga je EEN KEER PER UUR een pendel-IC laten rijden?!?!?
Is dit nou reizigerslogica of technoburocratisch aanbodsysteemautisme?
Ingediend door ACF Sierts op ma, 14/03/2016 - 23:50
Helemaal mee eens! Sorry hoor bezopen! Het klinkt eerder als een mooie politieke deal!
Wat heeft de reiziger nu aan zo'n Intercity eenmaal per uur. Het mooiste mevrouw Dijksma trekt de knip! Hoongelach achter de schermen in Utrecht bij de NS. Ze worden betaald voor het rijden van een trein op het kernnet!
Echt weer een slappe vertoning om te proberen het product trein aantrekkelijker te maken.
Ik ben niet perse voor aanbesteding, maar met dit soort stunts!
Als de RET de Hoekse Lijn gaat rijden kunnen we net zo goed 2 sporen tot aan Dordrecht bij de NS weghalen en de metro's door laten rijden tot Dordrecht! Als NS toch niet bereidt is om een _doorgaande_ intercity te laten rijden iedere 30 minuten. Dan kan in ieder geval de krik onder frequentie. Wedden dat met zo'n dreiging de NS ineens wel gewoon blijft rijden!
En dan dan zou de NS zich meer gaan richten op haar kerntaak, het rijden van treinen!
Ingediend door Roderick Klein op di, 15/03/2016 - 22:34
@Roderick: de kerntaak van NS is *NIET* het rijden van treinen, maar het verzorgen van het reizigersvervoer op het hoofdrailnet.
Ingediend door asierts op di, 15/03/2016 - 23:06
Ik weet zeker, dat ARRIVA er een moord voor doet om vanuit Geldermalsen naar Breda door te mogen rijden. Als NS het niet kan of wil, laat ARRIVA dan maar gaan rijden. Ik weet zeker dat we bovendien een goed treinaanbod krijgen.
Ingediend door David Nijenhuis op ma, 21/03/2016 - 21:12
Je zou ook (in elk geval in de spits en op vrijdag- en zondagavond) de 3600 met VIRM laten rijden en twee lange stellen (buiten de spits kun je misschien volstaan met 2 ICmM). Waarom kom ik met dit idee? Je kunt dan in Breda 1 stel aftrappen en deze naar Dordt door laten rijden. Zo heb je niet alleen een IC tussen beide steden, je kunt Dordtenaren die naar Tilburg, Den Bosch of Nijmegen moeten zo een snel alternatief aanbieden.
Ingediend door David Nijenhuis op vr, 03/06/2016 - 16:18
Ik kan me indenken dat NS vraag en aanbod op elkaar wil aansluiten. Het is alleen jammer dat nu dus de IC wordt geofferd. Als de vraag te laag is, ga je alleen op aanbodsgericht zitten en dat lijkt me niet haalbaar tegenwoordig
Ingediend door Camille op do, 09/06/2016 - 11:25
Reactie toevoegen