De ov-autoriteit van het Noord-Franse Douai heeft vier rechtzaken aangespannen tegen Phileas-bouwer APTS. De ov-autoriteit, SMTD, eist onder andere terugbetaling van 3 miljoen euro en hervatting van het busonderhoud in Douai.
Douai eist geld terug van Phileas-bouwer APTS
SMTD en APTS hebben een al jaren durend conflict over het geleidingssysteem waarmee de in 2005 bestelde Évéole-bussen zouden worden uitgerust. APTS beloofde Douai dat de bussen geleid via magneten in de betonnen busbaan zouden kunnen rijden, maar dat is tot nu toe nog niet gebeurd. Het systeem is nog steeds niet gecertificeerd door de Franse overheid.
APTS vroeg SMTP in 2009 een bijdrage van 9 miljoen euro in de ontwikkelingskosten van de software voor het geleidingssysteem. In februari 2011 ging SMTD akkoord, maar de betaling zou pas volgen als het systeem gecertificeerd zou zijn en goedgekeurd voor de exploitatie.
Vervolgens trok de ontwikkelaar van de geleidingssoftware, ingenieursbureau Altran, zich terug uit het project. APTS is ook met Altran verwikkeld in een juridische strijd, waarover geen van beide bedrijven een toelichting wil geven. APTS is nu op zoek naar een nieuwe softwareontwikkelaar. Directeur Ruud Bouwman: “Ik ben met een aantal partijen in gesprek, waaronder TNO.”
Een aantal Évéole-bussen staat intussen met gebreken aan de kant. Van de zeven bussen die voor de exploitatie nodig zijn, zijn er soms maar drie inzetbaar. SMTD heeft de 10-minutendienst moeten terugbrengen naar een frequentie van 20 of 30 minuten. APTS stelt dat de garantietermijn voor de bussen is verstreken. Bouwman: “Zolang SMTD de rekeningen niet betaalt, wordt er niet geleverd.”
Meer artikelen met dit thema
Studiereis publieke mobiliteit
19 nov om 12:04 uurVan 16 t/m 18 oktober 2024 organiseerden Forseti & Mobycon een studiereis geheel gericht op publieke…
Portugal lanceert goedkoop maandabonnement voor treinreizen
14 okt om 09:27 uurPortugal introduceert een nieuw voordelig abonnement voor treinreizen, de Green Rail Pass, voor 20 euro per…
VDL gaat meer dan 150 elektrische bussen leveren aan Arriva
8 okt om 11:21 uurVDL heeft een fikse order ontvangen van Arriva: het Eindhovense concern mag maar liefst 157 nieuwe elektrische…
Drielandentrein eindelijk op de rails
2 jul om 10:09 uurDe eerste drielandentrein is zondag 30 juni vanaf Aken vertrokken richting Luik via Heerlen, Valkenburg,…
VDL neemt bustak Van Hool over
9 apr om 08:53 uurVDL Groep neemt de bus- en touringcarafdeling van het failliet verklaarde Van Hool over. Het Duitse Schmitz…
Vlak de internationale bus niet uit
14 nov 2023Vaak noemen we de internationale trein als alternatief voor het vliegtuig op korte afstanden. Maar de…
Lokaal ov, een lokale zaak?
10 okt 2023We hebben het steeds minder over ov en ov-concessies en vaker over publieke mobiliteit en publieke…
Frankrijk overweegt onbeperkt ov-reizen tegen vast maandelijks tarief
5 sep 2023In navolging van het succesvolle Duitse model overweegt Frankrijk de invoering van een maandelijks ov-…
Reactie toevoegen