Arriva, NS en Syntus hebben ingeschreven op de gecombineerde aanbesteding Zwolle–Kampen en Zwolle–Enschede van de provincie Overijssel.
Drie inschrijvers voor Overijssels spoor
De komende maanden bekijkt de provincie of de partijen voldoen aan de eisen. In juni besluit de nieuwe gedeputeerde wie vanaf december 2017 het vervoer over de twee lijnen voor een periode van 15 jaar mag verzorgen.
Hiermee lijkt een einde te komen aan de soap rondom de aanbesteding van het zogenaamde Kamperlijntje. De provincie wilde aanvankelijk een tram laten rijden tussen Zwolle en Kampen, maar hiervoor bleken geen gegadigden. Daarop besloot de provincie de lijn te elektrificeren en in combinatie met de lijn Zwolle–Enschede aan te besteden.
Lees ook: Zwolle–Kampen en Zwolle–Enschede in een keer aanbesteed
Opvallend is dat dit keer NS zelf inschrijft op de aanbesteding, terwijl de afgelopen railconcessies (Limburg en Gouda–Alphen aan den Rijn) dochter Abellio inschreef. Volgens NS heeft dit te maken met de samenloop van de dienst op het hoofdrailnet tussen Wierden en Enschede.
Meer artikelen met dit thema
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Onderzoek PBL: Fors langere reistijden voor OV-gebruikers, vooral buiten de stad
26 sep om 11:35 uurDe afhankelijkheid van het openbaar vervoer zorgt ervoor dat mensen in landelijke gebieden of aan de randen van…
Provincie verlengt busconcessie Hermes in Zuidoost-Brabant tot zomer 2029
18 sep om 11:24 uurHermes blijft tot de zomer van 2029 verantwoordelijk voor het busvervoer in Zuidoost-Brabant. Daarover zijn de…
Opmerkelijk transparante motivering van NS. Op Sittard-Heerlen en Roermond-Maastricht Randwyck speelt een samenloop van beide regionale diensten met het hoofdrailnet kennelijk geen rol. Doorvragen bij NS kan wellicht duidelijkheid scheppen.
Ingediend door Eduard de Jong op wo, 22/04/2015 - 16:55
In Limburg was het duidelijk dat het niet handig zou zijn als NS zelf in zou schrijven. Immers, de aanbesteding van de HRN-stoptreinen aldaar was een voorwaarde van I&M om het HRN-contract opnieuw aan NS te gunnen. Het zou dan wel heel vreemd zijn als NS via een directe achterdeur de stoptreinen toch ging rijden.
Het feit dat NS alsnog via een wat minder directe achterdeur in Limburg heeft ingeschreven, en vanwege een zeer scherpe prijs ook nog gewonnen heeft, kan juist een teken zijn dat NS de integratie met het HRN heel belangrijk vindt en er "ondanks de afspraken in het HRN-contract" invloed op probeert te houden.
Ingediend door Twan Laan op do, 23/04/2015 - 15:19
Reactie toevoegen