Betere ov-verbindingen van de periferie naar de stad is voor een groot deel van de Duitsers een reden om de auto vaker te laten staan. Bij jongeren is dat zelfs meer dan de helft.
Duitse peiling: ov kan veel terrein winnen
Dat blijkt uit een peiling, uitgevoerd in opdracht van de Duitse automobielvereniging ACV. In het onderzoek stond de bereikbaarheid van de stad centraal. Voor 41 procent van de mensen die nu nog de auto naar de stad pakken, zijn betere ov-verbindingen met het stadscentrum een stimulans om uit de auto te komen. Dat percentage lag op 54 procent onder respondenten van 18-24 jaar.
Beter ov was daarmee de sterkste prikkel om de auto te laten staan. Andere redenen waren hogere brandstofprijzen en zekere fietsstalplekken (respectievelijk voor 17 en 16 procent van de respondenten een overweging). 23 procent van de ondervraagden gaf aan onder geen beding de auto in de stad op te geven.
De auto is voor veel mensen aantrekkelijk, vanwege zijn flexibiliteit (49 procent en zelfs 52 procent bij respondenten die ouder zijn dan 55 jaar), maar scoort ook slecht op stress. 46 procent van de ondervraagden ervaart autorijden in de stad als stressvol. De ACV ziet in het onderzoek de onverminderde vraag naar individueel vervoer, maar onderkent tegelijk het belang van netwerkmobiliteit en multimodaal reizen.
Meer artikelen met dit thema
Wegen ‘versporen’ voor Publieke Mobiliteit?
1 mei om 13:11 uurJe kunt een auto, boot of vliegtuig kopen en daarmee zelf rijden, varen of vliegen. Maar een trein kopen en…
Arriva geeft boost aan flexibele Vlinder
23 okt 2023De flexibele halte tot halte-dienst van Arriva, de Vlinder, is in een nieuw jasje gestoken. Het kent…
Werken aan publieke mobiliteit
24 jul 2023In de huidige mobiliteitswereld is de term openbaar vervoer toe aan een upgrade, schrijft Mobycon-adviseur…
Kansen en kennisvragen rond automatisering ov-diensten
30 jun 2023Het is allang niet meer de vraag óf geautomatiseerd rijden mogelijk is, maar hooguit wanneer het gemeengoed…
Bus rapid transit broodnodig
9 jun 2023Naast ons kantoor in Hilversum ligt een gloednieuwe busbaan. Inwoners van ’t Gooi reizen via deze baan snel…
Kabelbaanvervoer: hoe serieus moeten we dat nemen?
2 jun 2023Een kabelbaan is een exoot in ov-land, vaak als proefballon gebruikt en iets waar snel lacherig over gedaan…
In vier stappen meer grip op mobiliteitsarmoede
9 feb 2023Hoewel de aandacht voor mobiliteitsarmoede groeit, experimenteren overheden nog hoe ze ermee moeten omgaan.…
Is de hype van MaaS voorbij?
7 nov 2022De landelijke MaaS-pilots lopen ten einde en lijken, mede door corona, niet te hebben bereikt waarop de sector…
Reactie toevoegen