Het inzetten van Duitse rijtuigen om het materieeltekort in Nederland te verminderen biedt geen soelaas, schrijft NS-topman Rogier van Boxtel aan staatssecretaris Dijksma.
‘Duitse rijtuigen bieden geen soelaas’
NS onderzocht verschillende alternatieven voor de maatregelen die staatssecretaris Dijksma dinsdag openbaar maakte. Zo heeft NS gekeken naar het huren van buitenlandse rijtuigen, inzet van HSL-rijtuigen op het hoofdrailnet en revisie van buiten dienst gestelde dieseltreinen. Niet haalbaar, luidde de conclusie.
OV-Magazine legde NS op 10 december negen opties voor om het materieeltekort drastisch te beperken. Die zouden 14.000 zitplaatsen kunnen opleveren. Op de meeste suggesties reageerde woordvoerder Edwin van Scherrenburg toen al afwijzend.
In zijn brief aan Dijksma stelt Van Boxtel dat het niet mogelijk is om buitenlands materieel te huren dat op korte termijn geschikt is te maken voor inzet op het Nederlandse spoornet. De toelatingsprocedures van de inspectie ILT zouden lastig zijn en de noodzakelijk aanpassingen kostbaar en tijdrovend.
ICL-rijtuigen. Foto: Fabian Jonas.
Meest kansrijk, óók volgens NS, was het huren van Duitse ICL-rijtuigen die tussen 2006 en 2010 al in Nederland hadden gereden, onder meer tussen Amsterdam en Deventer. Maar volgens NS zouden deze rijtuigen niet door een nieuwe toelatingsprocedure komen. Ze hebben geen centrale deurvergrendeling en zouden daarmee niet voldoen aan de laatste veiligheidsnormen.
“Zelfs al zouden de geldende veiligheidsnormen worden versoepeld of het toelatingstraject worden versneld, dan nog heeft NS onvoldoende geschikte locomotieven om deze Duitse rijtuigen te rijden”, schrijft Van Boxtel aan de staatssecretaris. “Revisie van de niet meer in gebruik zijnde locomotieven zou te lang duren. Tegen de tijd dat de buitenlandse treinen beschikbaar zouden zijn, komt de nieuwe Sprinter al bijna op het spoor.”
Het inzetten van ICR-rijtuigen die geschikt zijn gemaakt voor de HSL, is evenmin een optie voor het hoofdrailnet, volgens NS. Deze rijtuigen zijn aangepast om met Traxx-locomotieven over de HSL te rijden. En voor het conventionele hoofdrailnet zijn geen Traxx-locs beschikbaar.
Als derde optie onderzocht NS het ‘onder de draad’ rijden met dieseltreinen. Maar de DM ’90-dieseltreinen (de ‘Buffels’) die nu aan de kant staan verkeren in dermate slechte staat dat ze niet snel inzetbaar zijn te krijgen. Een revisie van motoren, draai- en wielstellen zou minstens 6 maanden duren en vraagt capaciteit van het onderhoudsbedrijf die nodig is voor andere projecten. Bovendien is deze optie milieu-onvriendelijk.
Ten slotte heeft NS aan collega-vervoerders gevraagd of ze materieel beschikbaar hebben. Dat bleek niet het geval. Want ook zij hebben al hun materieel nodig vanwege de grote piekbelasting.
Meer artikelen met dit thema
Keuzes voor het spoor
18 dec om 09:28 uurHet Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) presenteerde onlangs het essay *…
ACM verklaart Arriva-klacht tegen ProRail deels gegrond
10 dec om 11:05 uurDe Autoriteit Consument en Markt (ACM) heeft geoordeeld dat ProRail onvoldoende transparant is geweest over de…
70.000e Citaro is voor de HTM
19 nov om 08:54 uurOp 18 november ontving de HTM tijdens de Daimler Buses eMobility Days 2.0 in Berlijn een…
OV-NL blij met motie Veltman voor versnelde ID-check in het OV
13 nov om 13:29 uurOV-NL reageert verheugd op de aangenomen motie van VVD-Kamerlid Hester Veltman, waarin het kabinet wordt…
Samenwerking HTM en Daimler leidt tot zero emissie busvervoer in Haagse regio
7 nov om 08:30 uurDaimler levert voor de HTM 102 volledig elektrische bussen. Dat is al een flinke…
Ook boete voor Qbuzz
29 okt om 14:03 uurHet OV-bureau Groningen Drenthe heeft Qbuz een boete opgelegd van 131.500 euro, vanwege een te hoge rituitval.…
Ebusco en Qbuzz naar de rechter over weigeren afname van 45 bussen
21 okt om 13:24 uurHet Brabantse Ebusco zit al langer in de problemen, vanwege leveringsproblemen, gedoe met toeleveranciers en…
Noordelijke provincies leggen geld op tafel voor Lelylijn en Nedersaksenlijn
8 okt om 11:35 uurDe provincies Drenthe, Groningen, Friesland, Overijssel en Flevoland zijn bereid geld in de Lelylijn en de…
Nogmaals, er zijn 36 ex-ICK rijtuigen direct beschikbaar die in Nederland hebben gereden. Ze zijn in Nederlands indertijd al uitgerust met centrale deurvergrendeling.
Ingediend door Wouter Radstake op do, 24/12/2015 - 11:15
Wat NS in feite zegt, is dat het bedrijf zoiets niet wil, waarbij het tijdsaspect als argument wordt gebruikt. Had het wel zoiets gewild als buitenlandse rijtuigen huren, dan had men een paar maanden eerder in actie moeten komen. Locomotieven zijn er overigens zelfs op korte termijn genoeg: er staan er 12 rijvaardig opgeslagen in afwachting van de komst van DDM-1, bijvoorbeeld.
De Benelux met te huren RIC-rijtuigen rijden en daardoor ICR overhouden dat wel in de binnenlandse dienst kan rijden, zou dat onderzocht zijn? Ik denk het niet.
Tot slot zwijgt NS in alle talen over de eenvoudigste manier van inzetten van buitenlandse rijtuigen: de twee stammen van de IC Berlijn die in de ochtendspits (traditioneel de hoogste vervoerspiek) uitgebreid staan te niksen. Die zouden - net als vroeger - best een voorprestatie kunnen leveren, bijvoorbeeld tussen Deventer en Amsterdam waar zij normaliter toch al rijden. Kost niet eens een loc. Waar een wil is, is een weg - maar de wil ontbreekt, volgens mij.
Ingediend door Michiel ten Broek op vr, 25/12/2015 - 12:12
Ik heb nog een tip voor NS.De Fyra's terug uit Italië laten komen.Ineens 19 treinstellen er bij.Ondertussen zullen ze wel in orde zijn.
Ingediend door Ludwig op di, 29/12/2015 - 13:57
Het eerste flirt 3 treinstel is in december in Nederland aangekomen, het 2e stel in januari. Meerdere stellen komen medio maart. Waarom wachten tot december om planmatig in te zetten? Zolang testen van een beproefd concept is zeer klantonvriendelijk.
Ook bewezen NS treinen vallen in storing.
Ingediend door Joop Ummels op wo, 02/03/2016 - 20:41
Reactie toevoegen