Bijna zes maanden na de aanvraag heeft stichting OpenGeo nul op rekest gekregen om voor het eerst open OV-chipkaartinformatie te krijgen. Er is geen doel geformuleerd, waardoor de aanvraag niet in behandeling is genomen.
Eerste aanvraag chipkaartdata afgewezen
OpenGeo-voorzitter Stefan de Konink deed daags nadat bekend werd dat OV-chipkaardata zou worden ontsloten een verzoek tot vrijgeven van de informatie. "Een drukte-indicator is toch wel het minste", schreef De Konink in een opiniestuk op deze website, waarin hij stelde dat reizigers nu twee keer aan TLS moeten betalen en daar niets voor terugkrijgen.
DOVA-directeur Jan van Selm heeft de aanvraag namens de toetsingscommissie afgewezen. "De AVG (Algemene Verordening Persoonsgegevens, red.) schrijft voor dat persoonsgegevens alleen gebruikt mogen worden voor uitdrukkelijk omschreven en gerechtvaardigde doeleinden (de zogenaamde doelbinding) en niet zomaar voor andere doeleinden. In het informatieverzoek van OpenGeo is geen concrete doelbinding aangegeven. Ook een verwijzing naar een wettelijke grondslag ontbreekt. Daarmee is het openbaar beschikbaar stellen van de gevraagde informatie in strijd met de AVG", schrijft Van Selm.
Opvallend is dat de reactie lang op zich heeft laten wachten en pas vandaag verstuurd is, precies op de dag dat de AVG van kracht is geworden. "Dat is toeval", zegt Van Selm in een reactie. "We hadden de reactie al vorige week klaar, maar door omstandigheden is hij vandaag pas verstuurd." Volgens Van Selm duurde het een aantal maanden om de aanvraag te beoordelen, omdat er na het sluiten van het convenant in december nog allerlei praktische en organisatorische zaken moesten worden geregeld. "Dat heeft zijn tijd nodig", aldus Van Selm.
Ook wilden de partijen eerst een geslaagde proof of concept draaien. "Die pilot is inmiddels afgerond en geslaagd", zegt Van Selm. De drie provincies die gezamenlijk OV-Oost vormen (Overijssel, Gelderland en Flevoland) hebben op basis van reisgegevens de nieuwe concessiegrenzen bepaald.
Volgens Van Selm ontbrak een dergelijk doel in de aanvraag van OpenGeo. "Daarom hebben we hem ook niet inhoudelijk getoetst. In de aanvraag moet een doel zitten, volgens zowel de AVG als de Wet Bescherming Persoonsgegevens." Van Selm heeft De Konink de suggestie gedaan om een nieuwe aanvraag in te dienen waarin wel een doelbinding zit. "We zijn juist blij met dit soort informatieverzoeken. De bedoeling van de intentieverklaring is juist om het ov beter te maken. En bij alle partijen is inmiddels wel het besef dat open data daaraan bijdragen. Maar de eerste stappen zijn altijd het moeilijkst. Nu moeten de radertjes gaan draaien."
Meer artikelen met dit thema
Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus
12 apr om 11:01 uurKinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…
Fiscus versoepelt gebruik ov-abonnementen
23 nov 2023Op 25 oktober stemde de Tweede Kamer in met een fiscale versoepeling van het gebruik van ov-abonnementen. Maar…
Tariefstijgingen ov in 2024 definitief van de baan
20 nov 2023Afgelopen vrijdag 17 november maakte staatssecretaris Heijnen officieel bekend dat 300 miljoen euro beschikbaar…
‘Latente behoefte handsfree in- en uitchecken is groot’
19 okt 2023Handsfree in- en uitchecken met de smartphone: zitten die reizigers daar eigenlijk wel op te wachten? In…
Waarom spitsheffing NS wél kan werken
5 okt 2023Een meerderheid in de Tweede Kamer wees de gewenste tariefdifferentiatie van NS eind september af.…
Onbelast zakelijk ov-abonnement stap dichterbij
21 sep 2023Het moet voor werkgevers eenvoudiger worden om onbelast ov-abonnementen te…
Aandacht voor financiële toegankelijkheid groeit
18 sep 2023Zeker met de aangekondigde tariefstijgingen in het ov, is het sociale aspect van ov meer aan de orde dan ooit.…
Amsterdamse ov-tickets voor minima op Marktplaats beland
13 jun 2023Begin mei lanceerde de Vervoerregio Amsterdam de uitgifte van 730.000 gratis ov-kaarten aan mensen met een…
Reactie toevoegen