In 2019 moet het in het grootste deel van Duitsland mogelijk zijn om in het ov met een chipkaart of kaartje op het mobiel te reizen. Eén ticket zou dan voldoende zijn voor alle ov-netten in Duitsland.
Einde van Duits papieren kaartje in zicht
Het Duitse ministerie van Verkeer heeft daarvoor een actieplan opgezet. In 2019 moeten reizigers van 370 maatschappijen die driekwart van de bevolking bedienen ofwel via een pasje op credticardformaat ofwel via een app op de mobiele telefoon moeiteloos in een keer een reis kunnen boeken en betalen. Op langere termijn moet het ook mogelijk zijn om een huurauto met de pas te boeken of parkeergeld te betalen.
Voor het komende jaar trekt het Duitse ministerie 16 miljoen euro uit voor 12 projecten om de verschillende vervoerders op digitaal vlak beter te laten samenwerken. Door heel Duitsland worden al e-tickets en mobiele tickets aangeboden, waarmee ongeveer 10 miljoen mensen reizen. Zo bestaat er het Handy Ticket, waar 17 regio's bij zijn aangesloten. Overigens trok een aantal vervoerders zich weer terug. Ze ontwikkelden liever een eigen app in plaats van een centraal platform. Veruit de meeste reizigers maken nog gebruik van papieren kaartjes.
Meer artikelen met dit thema
Amsterdamse kinderen weer gratis met de bus
12 apr om 11:01 uurKinderen van vier tot en met elf jaar kunnen tussen 20 juli 2024 en 5 januari 2025 weer gratis reizen met de…
Fiscus versoepelt gebruik ov-abonnementen
23 nov 2023Op 25 oktober stemde de Tweede Kamer in met een fiscale versoepeling van het gebruik van ov-abonnementen. Maar…
Tariefstijgingen ov in 2024 definitief van de baan
20 nov 2023Afgelopen vrijdag 17 november maakte staatssecretaris Heijnen officieel bekend dat 300 miljoen euro beschikbaar…
‘Latente behoefte handsfree in- en uitchecken is groot’
19 okt 2023Handsfree in- en uitchecken met de smartphone: zitten die reizigers daar eigenlijk wel op te wachten? In…
Waarom spitsheffing NS wél kan werken
5 okt 2023Een meerderheid in de Tweede Kamer wees de gewenste tariefdifferentiatie van NS eind september af.…
Onbelast zakelijk ov-abonnement stap dichterbij
21 sep 2023Het moet voor werkgevers eenvoudiger worden om onbelast ov-abonnementen te…
Aandacht voor financiële toegankelijkheid groeit
18 sep 2023Zeker met de aangekondigde tariefstijgingen in het ov, is het sociale aspect van ov meer aan de orde dan ooit.…
Amsterdamse ov-tickets voor minima op Marktplaats beland
13 jun 2023Begin mei lanceerde de Vervoerregio Amsterdam de uitgifte van 730.000 gratis ov-kaarten aan mensen met een…
"Eén ticket voldoende voor alle ov-netten in Duitsland".
Duitse Gründlichkeit kennende verwacht ik niet dat de DB hun vaste Bahnkarte-klanten de Autobahn zal opjagen of hen tijdens hun reis tewerk zal stellen om hun overeengekomen korting te behouden zoals hier de NS flikt. Als DB een nieuw betaalsysteem invoert zal dat heus uitgerijpt zijn in plaats van een test op proefdieren.
Ingediend door MvM op za, 14/01/2017 - 01:04
Verchipte producten zal in Duitsland ook veel minder aanslaan/worden geaccepteerd dan in Nederland. Bovendien (vrijwel) niet uitvoerbaar voor verkoop aan/in het buitenland
en voor de in Duitsland veelgebruikte Print-at-home-Tickets (Dat kan nl niet meer bij verchipte kaarten).
Ingediend door Steen op ma, 16/01/2017 - 16:44
Reactie toevoegen